• דים אמור
"אמנית העם" מקבלת שירותי עירייה בחינם, בעוד אמנים מקומיים נאבקים על במה
התברר שגם בחיפה, כמו בשאר המדינה, יש מי שמקבל הכל על מגש של כסף ציבורי. הפעם זו נועה קירל, שזכתה לשירותי שיווק, פרסום והפצת כרטיסים מטעם עיריית חיפה – והכל על חשבון משלם המיסים החיפאי. בזמן שאמנים מקומיים צעירים נאבקים על כל במה אפשרית, העירייה בחרה להעניק חבילת VIP שלמה למי שממילא לא חסר לה דבר.
אתו"ס, חברת הבת העירונית הנהנית מתקציב שמן של כ-6 מיליון שקלים מכספי ציבור, הפכה למשרד ההפקות הפרטי של קירל בחיפה. מערך שלם של עובדי ציבור גויס למשימה: ממוקדנים ועד אנשי שיווק, כולם התגייסו לקדם את מי שכבר מזמן לא זקוקה לתמיכה ציבורית.
"אין הסכם", מסר בשחצנות אופיינית שיר פינטו, יחצ"ן הכוכבת. אכן, למה להטריח את עצמנו בפרוצדורות מיותרות כמו מכרזים או חוזים כשאפשר פשוט לקחת משאבי ציבור?
דובר העירייה, מר אלירן טל, מעדיף לשמור על זכות השתיקה למרות שמשכורתו משולמת מכספי הציבור. כנראה שבעיריית חיפה "שקיפות" היא מילה גסה, במיוחד כשמדובר בהסברת השימוש במשאבי ציבור לטובת אמנית מסחרית עתירת הכנסות.
בזמן שחיפה מתמודדת עם איומי חיזבאללה ועסקים מקומיים קורסים, העירייה מצאה לנכון להשקיע משאבים יקרי ערך בקידום מופע של מי שבקושי זקוקה לפרסום. נעשה פרסום ושיווק טוב, כנראה נשלחו הודעות SMS לתושבים, ומערך שירות לקוחות שלם הופעל – הכל במימון משלם המיסים החיפאי.
בעוד אמנים מקומיים צעירים נאלצים להסתפק בהופעות במרתפים ובברים קטנים, ללא גישה למשאבי העירייה, נועה קירל זוכה לטיפול מלכותי מהקופה הציבורית. ריקודים חסרי מוסר השכל זכו לבמה מפוארת, מלווה במאבטחים של חברת שמירה הממומנים מכספי הציבור, בעוד שהאמנות האמיתית נדחקת לשוליים.
נראה כי עיריית חיפה והגברת קירל מגלים זלזול מופגן בציבור ובתבונתו. למופע הוקצו אלפיים מקומות, כאשר בהנחיות העירייה לגברת קירל וחברת ההפקה שלה צוין במפורש כי המופע ישמש לצילום קליפ. משמע, לא די בכך שהציבור מימן את האירוע מכיסו הפרטי, אלא שהעירייה אף הפכה את משתתפי המופע לניצבים בקליפ – ללא תמורה וללא עלות.מצב זה מעורר תהיות חמורות באשר לניצול משתתפי המופע לטובת צילומי הקליפ. בשוק המקצועי, שכרו של ניצב נע בין חמש מאות לשמונה מאות שקלים חדשים ליום צילום. אם נערוך חישוב שמרני המבוסס על התעריף המינימלי של חמש מאות שקלים, נמצא כי גברת קירל חסכה סכום מוערך של כמיליון שקלים חדשים (תוצאת מכפלת חמש מאות שקלים באלפיים משתתפים) באמצעות ניצול בוטה של הקהל שגויס בחסות עיריית חיפה.
תופעה זו מדגימה באופן מטריד כיצד ניתן לצבור הון תוך ניצול ציני של משאבי ציבור ומשתתפי המופע.
הנהלת אתו"ס, בראשות יוסי שלום ובהשתתפות הדירקטורים יוסי הניג, קיריל קארטניק ועו"ד יעקב בורובסקי, החליטה באופן תמוה להעניק בלעדיות לשיווק הכרטיסים לאירוע – ללא מכרז וללא הסבר. אך מי צריך הסברים כשמדובר בכוכבת-על?
מבדיקה שערכנו עולה כי אתו"ס, למרות היותה חברה הממומנת מכספי ציבור, לא טרחה אפילו להגיש דוחות כספיים מעודכנים לרשם העמותות. הדוחות האחרונים שפורסמו הם משנת 2021 (פורסמו בשנת 2022), כאילו השקיפות הציבורית היא המלצה בלבד. ייתכן שהדוחות הוגשו, אך משום מה אינם מופיעים ברשם העמותות – אולי בשל עיכוב בעיבוד.
חברת אתו"ס (החברה לאמנות, תרבות וספורט), הפועלת תחת חסותה של עיריית חיפה, ניצבת במוקד מחלוקת ציבורית חריפה. זאת בעקבות החלטתה להעניק זכות בלעדית לשיווק כרטיסים להופעתה של הזמרת נועה קירל, ללא קיום הליך מכרזי תקין וללא מתן הזדמנות שוויונית למשווקים מתחרים.
יתרה מזאת, ראוי להדגיש כי עיריית חיפה העמידה לרשות תאגיד הבידור של נועה קירל – שהינו ישות עסקית לכל דבר ועניין – שירותים מוניציפליים נרחבים על חשבון משלמי המיסים. העירייה נקטה במגוון פעולות שיווקיות, לרבות משלוח הודעות טקסט לתושבים והעמדת מערך שירות לקוחות מקיף באמצעות פלטפורמת אתו"ס.
נקודה מטרידה במיוחד היא העובדה כי חברת אתו"ס, המתוקצבת בכספי ציבור בהיקף של כשישה מיליון שקלים חדשים, העניקה שירותים מקיפים אלה ללא תמורה לאמנית שמעמדה הכלכלי מוגדר כמבוסס ביותר. התנהלות זו מעלה תהיות נוקבות באשר לשימוש בכספי ציבור ולשקיפות ההליכים המנהליים בעירייה.
בעלי עסקים חיפאיים, הנאנקים תחת נטל הארנונה, אגרות השילוט והקנסות העירוניים, יכולים רק לחלום על היחס המועדף שמקבלת קירל. בזמן שהם נלחמים על הישרדות בתקופת המלחמה, העירייה בוחרת להשקיע את כספי הציבור בקידום מי שממילא לא חסר לה דבר.
זו סטירת לחי לכל אמן צעיר בחיפה, במקום לתת במה לכישרונות המקומיים, העירייה מעדיפה להשקיע בכוכבת פופ שכבר מזמן לא זקוקה לתמיכה ציבורית.
הפרשה מעלה שאלות נוקבות על סדרי העדיפויות של עיריית חיפה ועל האופן בו היא מנהלת את כספי הציבור. האם זה באמת התפקיד של עירייה לשמש כמשרד הפקות פרטי לאמנים מסחריים? האם כך אמורים להיראות סדרי העדיפויות של עיר במצב חירום?
בינתיים, בעוד הדוברות העירונית שותקת והאחראים מתחמקים ממתן תשובות, כספי הציבור ממשיכים לזרום לקידום מי שכבר מזמן לא זקוקה להם. ותושבי חיפה? הם יכולים רק לשלם את חשבון הארנונה ולתהות מתי העירייה תתחיל לדאוג גם להם.
תגובות :
דובר עיריית חיפה, מר אלירן טל, נמנע מלהשיב לפנייתנו באמצעות הדואר האלקטרוני, התנהלות המעלה חשש להסתרת מידע מכוונת. בהינתן שמדובר בסוגיה של שימוש בכספי ציבור, נושא הראוי להתייחסות מעמיקה, אנו מתחייבים להמשיך בחקירת הפרשה
(ראוי לציין כי מחלקת הדוברות של עיריית חיפה, המתוקצבת במאות אלפי שקלים מכספי משלם המיסים, ואשר תפקידה המוגדר הוא מתן מענה לגורמי תקשורת החותרים לחשיפת האמת, הפכה דה-פקטו למחלקת השתיקה המוסמכת.
נבקש להזכיר לראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, כי העיר חיפה כפופה לחוקי מדינת ישראל. לכספי הציבור נודעת חשיבות עליונה, ולכל הפחות קיימת חובה חוקית לפרסם מכרז או להתקשר בחוזה מסודר. יתרה מזאת, נוכח המצב הקיים, מתחייב פרסום מכרז חדש לתפקיד דובר/ת העירייה, אשר יכבד את גורמי התקשורת ויקפיד על מתן מענה הולם, שכן מר אלירן טל נכשל בתפקידו או עמוס מכדי למלאו באופן ראוי)
תגובות הגורמים הרלוונטיים:
* עיריית חיפה – אין מענה
* חברת אתו"ס – אין מענה
* יחצ"ן נועה קירל: "אין הסכם ולא היה הסכם, הכל דמיונך".