חדשות

מטוס נוסעים אזרי הופל על ידי טיל רוסי; 38 נספו באסון

אסון תעופה בינלאומי: רוסיה הפילה מטוס נוסעים אזרי עם 38 נוסעים, תוך שיבוש מערכות התקשורת והניווט שלו והפקרתו בשמי קזחסטן. זהו האירוע החמור ביותר של הפלת מטוס אזרחי על ידי רוסיה מאז טיסת MH17, אשר מחדד את הסכנה למטוסים אזרחיים באזורי סכסוך.
QX2-Mq8KJdF_Cj9xCdRd9A

• דים אמור 

אסון תעופה חמור התרחש ב-25 בדצמבר 2024, כאשר מטוס נוסעים של חברת Azerbaijan Airlines התרסק בנסיבות טרגיות במערב קזחסטן. תחקיר מקיף חושף שרשרת אירועים מטרידה שהובילה להפלת המטוס האזרחי על ידי מערכת הגנה אווירית רוסית.

10-25-1-1024×576טיסת AZAL בקו באקו-גרוזני החלה כטיסה שגרתית, אך הפכה במהירות לסיוט. על פי דיווחי Euronews, המבוססים על מקורות בכירים בממשלת אזרבייג'ן, המטוס נפגע מטיל קרקע-אוויר רוסי בעת שהתקרב לגרוזני. הפגיעה התרחשה במהלך פעילות נגד כטב"מים אוקראיניים באזור, כאשר מערכות ההגנה האווירית הרוסיות זיהו בטעות את מטוס הנוסעים ככלי טיס עוין.

העיתון האזרי Caliber.Az מוסיף פרטים מטרידים נוספים. על פי "מקורות ממשלתיים אמינים", המטוס הותקף על ידי מערכת ההגנה האווירית "פנציר-S". יתרה מזאת, אמצעי הלוחמה האלקטרונית הרוסיים שיתקו את מערכת התקשורת של המטוס, מה שהוביל להיעלמותו מהמכ"ם.

ec500f68-2d3a-4fcc-8680-36963826637e

עדות מצמררת מגיעה מפי אחד הניצולים, סובחונקול רחימוב, שסיפר לסוכנות טאס"ס על שלושה ניסיונות כושלים של הצוות לנחות בגרוזני. למרות בקשות חוזרות לנחיתת חירום, המטוס הפגוע לא קיבל אישור לנחות בשדות תעופה רוסיים. במקום זאת, הצוות הונחה לטוס מעל הים הכספי לכיוון אקטאו בקזחסטן.

הטיסה הפכה למסוכנת עוד יותר כאשר מערכות הניווט GPS של המטוס הושתקו לאורך כל המסלול מעל הים, מה שהקשה משמעותית על ניווט בטוח.

חברת Osprey Flight Solutions הבריטית, הנחשבת למובילה בתחום בטיחות התעופה, חיזקה את ההערכות בדבר הפלת המטוס. החברה הוציאה אזהרה ללקוחותיה, המאשרת כי "טיסת Azerbaijan Airlines, ככל הנראה הופלה על ידי מערכת ההגנה האווירית הרוסית", כפי שדווח בסוכנות הידיעות Associated Press.

מחיר האסון בחיי אדם

האסון גבה מחיר כבד של 38 קורבנות:
– 25 אזרחי אזרבייג'ן
– 7 אזרחים רוסים
– 6 אזרחי קזחסטן
– שלושה אזרחי קירגיזסטן שרדו את האסון

נכון ל-15:45 (שעון מוסקבה) ב-26 בדצמבר, זוהו גופותיהם של עשרה מההרוגים: ארבעה אזרחי אזרבייג'ן, שלושה רוסים ושלושה אזרחי קזחסטן.

התגובות הרשמיות של המדינות המעורבות מעידות על הרגישות הדיפלומטית של האירוע:

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב הצהיר כי המטוס שינה את מסלולו "בגלל התדרדרות במזג האוויר", והדגיש כי "סיבות התאונה אינן ידועות לנו. יש גרסאות שונות… הנושא חייב להיחקר באופן מלא".

דובר נשיא רוסיה דמיטרי פסקוב נמנע מתגובה מפורטת, באומרו כי הקרמלין אינו מתכוון "לבנות השערות כלשהן" לפני מסקנות החקירה.

יו"ר הסנאט של קזחסטן מאולן אשימבאייב התייחס לניסיונות להסיק מסקנות מוקדמות כ"ספקולטיביים".

למרות ההכחשות הרשמיות, סרטונים שהופצו זמן קצר לאחר ההתרסקות מציגים ראיות פיזיות משמעותיות: על מעטפת שרידי המטוס בחלק האחורי ניתן לראות בבירור סימני פגיעה של טיל נ"מ.

בבוקר ה-26 בדצמבר, מטוס של משרד החירום הרוסי העביר תשעה ניצולים רוסים מאקטאו למוסקבה. במקביל, החלו ההכנות להטסת הניצולים האזרים לבאקו.

אזרבייג'ן הכריזה על יום אבל לאומי ב-26 בדצמבר. בשדה התעופה בבאקו נערך טקס זיכרון הכולל דקת דומייה, והוקם לוח זיכרון לזכר הנספים. בשגרירות אזרבייג'ן במוסקבה הונחו פרחים, ושלטונות צ'צ'ניה התחייבו לסייע למשפחות ההרוגים והנפגעים.

אסון התעופה מעלה שאלות חמורות בנוגע לבטיחות התעופה האזרחית באזורי סכסוך, ובפרט לגבי הפעלת מערכות הגנה אווירית בקרבת נתיבי טיסה אזרחיים. החקירה הבינלאומית של האירוע ממשיכה, כאשר העולם עוקב בדאגה אחר ההתפתחויות והשלכותיהן האפשריות על היחסים הדיפלומטיים באזור.

צילום: snob.ru