• דים אמור
מקרה חמור של כשל במערכת הבידוק והזיהוי בנמל התעופה בן-גוריון התגלה השבוע, כאשר נוסעת שהתכוונה לטוס לברצלונה מצאה את עצמה נוחתת ברומא, מבלי שאיש מאנשי צוות הקרקע או צוות המטוס זיהה את הטעות החמורה.
האירוע התרחש ביום שלישי (25.3.25), כאשר נוסעת של חברת התעופה Blue Bird שהייתה אמורה לטוס מנתב"ג לנמל התעופה El Prat בברצלונה, עלתה בטעות על טיסה לנמל התעופה לאונרדו דה וינצ'י-פיוּמיצ'ינוֹ ברומא. מה שמדאיג במיוחד הוא שכרטיס העלייה למטוס שהונפק לנוסעת לטיסה לברצלונה, פתח את שער העלייה למטוס לטיסה לרומא של אותה חברת תעופה, שיצאה בשעה קרובה – הטיסה לברצלונה יצאה ב-11:25, בעוד שהטיסה לרומא יצאה עשר דקות קודם לכן, ב-11:15.
בנה של הנוסעת סיפר ל-PassportNews: "הזמנו את כרטיס הטיסה לאמא שלי מתל אביב לברצלונה. עשיתי לה בעצמי את הצ'ק אין אתמול בערב. ראיתי בוודאות שהטיסה היא לברצלונה. שלחתי לה את הבורדינג פס. היא הגיעה לשדה בזמן הנדרש. בדלפק הצ'ק אין נתנו לה את שער היציאה 1E. היא עלתה למטוס כשהכריזו שהבורדינג החל – ולהפתעתה נחתה ברומא".
להשלמת התמונה העגומה, מזוודתה של הנוסעת כלל לא הועמסה על אף אחת מהטיסות ונשארה בישראל – דבר המעיד על בלבול נוסף במערכת הטיפול בכבודה.
אירוע חריג זה מעלה שאלות חמורות לגבי אמצעי האבטחה והזיהוי בנתב"ג: כיצד ייתכן שכרטיס העלייה למטוס (בורדינג פס) המיועד לטיסה אחת, מצליח לפתוח שערים של טיסה אחרת לגמרי? האם זהו מקרה בודד או שמדובר בכשל מערכתי שיכול להשפיע על נוסעים נוספים? ומה לגבי ההשלכות הביטחוניות של מקרה כזה, גם אם הנוסעת עברה בידוק ביטחוני לפני כן?
חברת התעופה Blue Bird מיהרה להתנער מאחריות והטילה את האשמה על חברת שירותי הקרקע: "מדובר בתקלת אנוש שאינה שלנו, אלא של חברת שירותי הקרקע. אנחנו מתחקרים מולם את האירוע ונחדד את הנהלים בכדי שמקרה זה לא יישנה".
מרשות שדות התעופה נמסרה תגובה לקונית: "זיהוי הנוסעים השגוי של חברת התעופה ייבדק". נראה כי גם הרשות מפנה את האצבע המאשימה לכיוון חברת התעופה.
חברת שירותי הקרקע QAS, האחראית על הליכי הצ'ק אין והעלאת הנוסעים למטוס, מסרה בתגובה: "אנו מקפידים על נהלים ברורים וקשיחים. על רקע האירוע החריג, נבצע בירור מעמיק ומקיף כדי להבין את נסיבות המקרה ולהבטיח שלא יישנה מקרה דומה בעתיד".
מערכות הבקרה בשדות תעופה בינלאומיים אמורות למנוע מקרים כאלה, והעובדה שנוסעת הצליחה לעלות על טיסה שגויה בלי שאיש זיהה זאת – גם לא בעת סריקת כרטיס העלייה, גם לא על ידי צוות הקרקע בכניסה למטוס, וגם לא על ידי דיילי הטיסה עצמם שלא בדקו את התאמת מספר הנוסעים – מעידה על כשל מערכתי חמור.
יתרה מכך, האירוע מעלה שאלות על אבטחת המידע של מערכות ההפעלה בנתב"ג, שכן כרטיס עלייה למטוס לא אמור לפתוח שערים של טיסות אחרות. הדבר יכול להצביע על בעיה בסיסית במערכת סריקת הכרטיסים או בממשק בין המערכות השונות הפועלות בשדה התעופה.
החשש הגדול יותר הוא שאם כרטיס יכול לפתוח שערים לטיסות אחרות, ייתכן מצב שבו נוסע שביצע צ'ק אין לטיסה מסוימת יוכל לעלות על טיסה אחרת בלי שהדבר יזוהה – מה שמעלה סכנה ביטחונית לא מבוטלת.
בעקבות התקרית האמורה, מן הראוי כי הנוסעים ינקטו באמצעי זהירות מופלגים: עליהם לבחון בעין בוחנת את פרטי הטיסה המתנוססים על גבי לוחות המידע בשער העלייה למטוס, ולבל יסמכו על מספר השער שניתן להם גרידא. עליהם לוודא כי היעד המוצג בשער הינו אכן המחוז אשר אליו הם מייחלים להגיע, ואל להם להסס מלפנות אל אנשי הצוות על מנת להיווכח כי הם פוסעים אל המטוס הנכון.
בעת הזאת, האישה אשר מצאה את עצמה בארץ נכר, שונה מזו אשר בה חפצה לשהות, נאלצה להתמודד עם שהייה בלתי צפויה באיטליה, בעוד חפציה נותרו בישראל. חברת התעופה נמנעה מלהבהיר אם וכיצד תעניק פיצוי לנוסעת בגין השגיאה החמורה.
המקרה עודנו נחקר בדקדקנות על ידי הרשויות המוסמכות, וניכר כי תידרשנה חקירות מעמיקות ושינויי סדרי עבודה מהותיים על מנת להבטיח כי מקרים מעין אלו לא יישנו בעתיד. אין ספק כי מערכות הפיקוח והזיהוי בנמל התעופה בן-גוריון כשלו במקרה זה, וללא שיפור משמעותי, עלולים נוסעים אחרים למצוא את עצמם, בדומה לנוסעת הנזכרת, בארץ שונה לחלוטין מזו אשר אליה ייעדו את פעמיהם.