• דים אמור
נתוני הצפייה של השבוע האחרון מעידים על שינוי משמעותי במפת התקשורת הישראלית, כאשר ערוץ 14 מבסס את מעמדו כערוץ השני בפופולריות בישראל, מותיר מאחור את רשת 13 וכאן 11. קשת 12 ממשיכה להחזיק בכתר כערוץ המוביל, אך הפער בינה לבין ערוץ 14 מצטמצם בחלק מרצועות השידור.
ביום חמישי האחרון, מהדורת החדשות של ערוץ 14 רשמה נתון מרשים של 6.9% רייטינג, המתורגמים לכ-182 אלף צופים. מדובר בפער משמעותי מחדשות 13 שהשיגה 4.7% רייטינג ו-120 אלף צופים בלבד. במקום האחרון במרוץ החדשות ניצבה מהדורת החדשות של כאן 11 עם 3.1% רייטינג ו-76 אלף צופים.
גם בשעות הפריים טיים של יום חמישי, תוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14 הציגה ביצועים חזקים עם 6.7% רייטינג ו-184 אלף צופים, וממוקמת במקום השני אחרי ערב הסטנדאפ של קשת 12 שהוביל עם 12.4% רייטינג ו-311 אלף צופים. במקום השלישי התמקמה "אזהרת מסע אתונה" עם 4.9% ו-125 אלף צופים, ואחריה "זהו זה" עם 4.8% ו-184 אלף צופים.
ביום רביעי נצפתה מגמה דומה, כאשר ערוץ 14 התבסס במקום השני. בעוד "ארץ נהדרת" של קשת 12 שברה שיאים עם 20.4% רייטינג ו-500 אלף צופים, הרחק מעל המתחרים, תוכנית "הפטריוטים" של ערוץ 14 השיגה הישג משמעותי עם רייטינג דו-ספרתי של 10% ו-271 אלף צופים. במקום השלישי, "משדרות – שלב האיחוד" ברשת 13 השיגה 4.1% רייטינג ו-101 אלף צופים בלבד. התוכניות "צלמון – פרק סיום" בכאן 11 ו"עקבות – בית ספר לחיים" בערוץ 9 השלימו את החמישייה הפותחת עם 1.6% ו-1.1% רייטינג בהתאמה.
במרוץ מהדורות החדשות ביום רביעי, "חדשות 12" של קשת הובילה באופן משמעותי עם 17.8% רייטינג ו-420 אלף צופים. "חדשות 14" התמקמה במקום השני עם 8.6% רייטינג ו-208 אלף צופים, מעל "חדשות 13" שהשיגה 4.8% רייטינג ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן 11 הגיעה למקום הרביעי עם 3.3% רייטינג ו-88 אלף צופים, ו"חדשות 9" סגרה את הרשימה עם 1.8% רייטינג ו-35 אלף צופים.
גם ברצועת האירוח של השעה שבע נצפתה מגמה דומה. "המהדורה המוקדמת" של קשת 12 הובילה עם 10.4% רייטינג ו-239 אלף צופים, "שבע עם יערה זרד" בערוץ 14 התמקמה במקום השני עם 6.3% רייטינג ו-155 אלף צופים, ו"אזור מלחמה" ברשת 13 במקום השלישי עם 5.2% רייטינג ו-133 אלף צופים. "שבע עם אילה חסון" בכאן 11 ו"אירועי היום" בערוץ 9 השלימו את הטבלה עם 2.8% ו-1.4% רייטינג בהתאמה.
נתונים אלה מציירים תמונה ברורה של שינוי בהרגלי הצפייה של הקהל הישראלי, כאשר ערוץ 14 הצליח לבסס את מעמדו כגורם משמעותי בנוף התקשורת המקומית. מה שהחל כערוץ קטן יחסית הפך בשנים האחרונות לשחקן מוביל, המתחרה ישירות בערוצים המסורתיים והוותיקים.
למרות ההישגים המרשימים של ערוץ 14, קשת 12 עדיין שומרת על מעמדה כמובילת השוק, עם פער ניכר בתוכניות הדגל שלה. "ארץ נהדרת" ממשיכה להיות אחת התוכניות הפופולריות ביותר בטלוויזיה הישראלית, וגם מהדורת החדשות של הערוץ זוכה לאמון של מאות אלפי צופים מדי ערב.
ההצלחה של ערוץ 14 בולטת במיוחד לאור הירידה המתמשכת בנתוני הצפייה של רשת 13 וכאן 11. רשת 13, שבעבר נחשבה למתחרה העיקרית של קשת 12, מתקשה בחודשים האחרונים לשמור על רייטינג גבוה, ונדחקה למקום השלישי במרבית רצועות השידור. גם כאן 11, ערוץ השידור הציבורי, נאלץ להסתפק במקום הרביעי ברוב המקרים.
הנתונים מעלים שאלות לגבי המגמות העתידיות בשוק הטלוויזיה הישראלי. האם ערוץ 14 יצליח להמשיך במגמת העלייה ואולי אף לאתגר את מעמדה של קשת 12 בעתיד? האם רשת 13 וכאן 11 יצליחו לחזור למסלול של צמיחה? ומה המשמעות של שינויים אלה עבור תעשיית התקשורת בישראל בכללותה?
המאבק על תשומת הלב של הצופה הישראלי הולך ומתעצם, כאשר כלל הערוצים מתחרים בנחישות על כל אחוז מדד צפייה. בעידן שבו שולטות פלטפורמות הזרמת תוכן ושפע אפשרויות בידור, היכולת לטפח ולשמר קהל צופים נאמן מהווה אתגר רב-משמעות לכל גוף שידור טלוויזיוני.
ערוץ 14 נדמה כמי שהשכיל לפענח את הנוסחה המיטבית עבור קהל היעד שלו, באמצעות מארג מגוון של תוכניות אקטואליה, דיונים פוליטיים ותוכן מקורי. הצלחתה המרשימה של התוכנית "הפטריוטים", אשר השיגה שיעורי צפייה דו-ספרתיים ביום רביעי, ממחישה את כושרו של הערוץ להפיק תכנים המעוררים הד משמעותי בקרב ציבור רחב.
במבט רחב-היקף, הנתונים המתייחסים לשבוע החולף מהווים עדות נוספת לדינמיות המאפיינת את שוק התקשורת הישראלי, אשר ממשיך להשתנות ולהתפתח בזיקה להעדפות הקהל ולהתרחשויות במרחב הלאומי. הימים הבאים יבהירו האם מדובר במגמה יציבה ובת-קיימא או בתנודה חולפת בלבד.
ערוץ 11 ממשיך "לכלות" את משאבי הציבור תוך שהוא מציג את שיעורי הצפייה הנמוכים ביותר. ערוץ 13 אף הוא מגלה חוסר משמעת ואפקטיביות פחותה בניהול מערך השידורים.
הוועדה הישראלית למדרוג הכינה את נתוני הרייטינג, והכתבה מבוססת על הנתונים של הוועדה.