• דים אמור
בימים של סערות פוליטיות וביטחוניות, הצופה הישראלי מצביע ברגליים. נתוני הרייטינג האחרונים מצביעים על מגמה ברורה בנוף התקשורת הישראלית – ערוץ 14 מבסס את מעמדו כשחקן משמעותי בשוק התקשורת, ומתייצב במקום השני אחרי ענקית השידורים קשת 12, בעוד ערוצים 13 ו-11 נותרים הרחק מאחור.
נתוני הוועדה הישראלית למדרוג מגלים תמונה ברורה: בשעות הפריים טיים, "ארץ נהדרת" של קשת 12 שולטת ללא עוררין עם רייטינג מרשים של 19.6%, המהווים כ-455 אלף צופים. במקום השני ניצבת תוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 עם 9% (כ-266 אלף צופים) – פער משמעותי מ"אהבה חדשה" ברשת 13 שמגיעה למקום השלישי עם 7.2% בלבד (כ-169 אלף צופים).
המגמה ממשיכה גם במהדורות החדשות. "חדשות 12" של קשת 12 מובילה עם רייטינג משמעותי של 18% (כ-425 אלף צופים), אך מיד אחריה ניצבת "חדשות 14" בערוץ 14 עם 8.6% (כ-243 אלף צופים). רק במקום השלישי מגיעה "חדשות 13" עם 5.1% (כ-119 אלף צופים), ובמקום הרביעי "חדשות 11" עם 4.2% (כ-111 אלף צופים).
הנתונים משקפים תמונה מעניינת בשוק התקשורת הישראלי. בעוד קשת 12 ממשיכה להחזיק בכתר כערוץ המוביל, ערוץ 14 – שנחשב לערוץ צעיר יחסית בנוף התקשורתי – מתבסס כאלטרנטיבה בולטת, תוך שהוא מותיר מאחור את רשת 13 ואת כאן 11.
בשעות הערב המוקדמות התמונה דומה: "המהדורה המוקדמת" של קשת 12 מובילה עם רייטינג של 12.8% (כ-297 אלף צופים), ומיד אחריה "שבע עם יערה זרד" בערוץ 14 עם 6.2% (כ-162 אלף צופים). רק במקום השלישי מגיעה "אזור מלחמה" ברשת 13 עם 5.7% (כ-144 אלף צופים), ובמקום הרביעי "שבע עם אילה חסון" בכאן 11 עם 3.8% בלבד (כ-78 אלף צופים).
מה שמעורר תהיות רבות הוא התפקוד הלקוי של ערוץ 11, שהוא ערוץ ציבורי הממומן מכספי משלם המיסים. בכל הקטגוריות המרכזיות, הערוץ הציבורי מתקשה להתחרות, וזאת למרות התקציבים הגדולים העומדים לרשותו. השאלה שעולה היא האם יש הצדקה להמשך קיומו של ערוץ שידור ציבורי שאינו מצליח למשוך קהל משמעותי, ולמעשה נראה כי הוא מוקם בעיקר כדי לשרוף תקציב ציבורי.
גם בשעות הבוקר, תמונת המצב אינה שונה: תוכנית חדשות הבוקר של קשת 12 מובילה באופן משמעותי עם נתוני צפייה של 4.6% (כ-92 אלף צופים), ואחריה מהדורת חדשות הבוקר של אותו ערוץ. במקום השלישי נמצאת "ישראל הבוקר" בערוץ 14 עם רייטינג של 2.2% (כ-50 אלף צופים), בעוד "העולם הבוקר" של רשת 13 משיגה רק 1.5% (כ-35 אלף צופים).
מה שמפתיע עוד יותר הוא שאפילו "כותרות הבוקר" בערוץ 14 עם 1.4% (כ-28.7 אלף צופים) מצליחה להקדים את "פותחים יום" ברשת 13, שמגיעה לרייטינג של 1% בלבד (כ-25 אלף צופים).
הנתונים מעלים שאלות קשות לגבי עתידו של ערוץ 13, שלמרות היותו ערוץ פרטי, אינו מצליח להתחרות באופן משמעותי. לפי פסק דין שניתן בעבר, גם אם ערוץ 13 יחדל מלשדר, לא יהיה בכך אסון לנוף התקשורתי הישראלי, שכן הערוץ אינו מספק תוכן עיתונאי אחראי.
אך הביקורת החריפה ביותר מופנית כלפי ערוץ 11, שלמרות היותו ערוץ ציבורי הממומן מכספי משלם המיסים, אינו מצליח להתחרות על תשומת לבו של הצופה הישראלי. המספרים מדברים בעד עצמם: בשעות הפריים טיים, "סבוי" בכאן 11 משיגה רייטינג של 2.2% בלבד (כ-48 אלף צופים) – פחות מרבע מהצפייה ב"הפטריוטים" של ערוץ 14.
בעוד קשת 12 ממשיכה להחזיק בכתר כערוץ המוביל בישראל, עם תכניות כמו "ארץ נהדרת" שזוכות לרייטינג מרשים, ערוץ 14 מתבסס כאלטרנטיבה משמעותית ואפקטיבית. זוהי התפתחות מעניינת במפת התקשורת הישראלית, שמצביעה על הצורך של הציבור בגיוון דעות ובפרספקטיבות שונות.
בסופו של יום, הצופה הישראלי הוא אשר מביע את רצונו באמצעות בחירותיו, והנתונים מעידים כי הוא נוטה באופן גובר והולך לצרוך את התכנים המוגשים על־ידי ערוץ 14, על פני אלו המוצעים בערוצים 13 ו־11. זוהי אינדיקציה מובהקת לקובעי המדיניות ולמנהלי אמצעי התקשורת באשר לציפיות הציבור ולטיב התכנים אשר הוא חפץ לצרוך.
בעידן תקשורתי תוסס ומשתנה ללא הרף, התבססותו של ערוץ 14 כגורם בעל משקל בנוף התקשורת הישראלית מהווה עדות לכך שנדרש מרחב לקולות מגוונים, וכי הציבור שואף למצוא חלופות לערוצים המסורתיים. האם מגמה זו תמשיך להתקיים? האם ערוץ 14 יצליח להתמיד בצמצום הפער מול קשת 12? ושאלה חשובה לא פחות – האם ערוצים 13 ו־11 יצליחו להתאושש ולהציע תכנים אשר ימשכו את הצופה הישראלי? העת תורה את התשובה, אך לעת הזאת, הנתונים מדברים בעד עצמם.
נתוני הרייטינג על פי: הוועדה הישראלית למדרוג.