• דים אמור
שחקנים ודוגמנים צעירים, שימו לב: כל סוכנות שדורשת מכם תשלום מראש – על בוק צילומים, על רישום, על ייצוג או על קורסי הכשרה – היא פשוט נוכלות.
למה? כי המודל העסקי האמיתי של סוכנויות מקצועיות הוא פשוט: הן מרוויחות אחוזים מהעבודות שלכם (בין 10% ל-40%). זה אומר שסוכנות אמיתית תשקיע בכם את הכסף שלה – בצילומי בוק ובניהול – כי היא תרוויח רק אם תצליחו.
חשוב להבין: אם אתם משלמים לסוכנות מראש, אתם נמצאים בסוכנות שהמודל העסקי שלה הוא למכור קורסים וצילומים – לא למצוא לכם עבודה. הקורסים שלהם לא איכותיים והתעודות שלהם חסרות ערך.
תחשבו על זה ככה: האם הגיוני שחברת כוח אדם לרופאים תמכור להם לימודי רפואה? או שתדרוש מהם לשלם על תיק עבודות? ברור שלא. אותו דבר בדיוק בסוכנויות דוגמנות ומשחק.
דבר אחרון וחשוב: משחק לומדים בבית ספר למשחק, לא בסוכנות. סוכנות נועדה למצוא לכם עבודה, לא ללמד אתכם את המקצוע.
כשיש לכם את הידע הזה – קשה לרמות אתכם. אל תתנו לאף אחד הזדמנות לעבוד עליכם.
משחק לומדים בבית הספר, תפקידים מהסוכן
בשנים האחרונות, ישנו בלבול גובר בנוגע להבדל בין הלימודים המתקיימים בבתי ספר למשחק לבין קורסים וסדנאות המוצעים על ידי סוכנויות. אמנם נראה שהסוכנויות מבטיחות גישה ישירה לתעשייה, אך יש להבהיר באופן חד משמעי: תעודה המתקבלת מסוכנות אינה שוות ערך ללימודים מקצועיים בבית ספר למשחק. הסיבה לכך טמונה בהבדלים המשמעותיים בתכנים, בשיטות הלימוד ובמעמד האקדמי של המוסדות שמספקים את ההכשרה המקצועית.
הכשרה יסודית לעומת קשרים רגישים
לימודים בבית ספר למשחק, בניגוד ללימוד במוסדות של סוכנויות, מקנים למועמד את הכלים המעמיקים והמקצועיים שהוא זקוק להם כדי להצליח בעולם התיאטרון והקולנוע. מדובר בהכשרה מעשית ותרבותית רחבה, אשר כוללת עבודת גוף, קול, פיתוח יכולות יצירתיות, הבנת הדמויות והסיפור, ומיומנויות שיח ותיאום עם בימאים ושחקנים אחרים.
לעומת זאת, סוכנויות לרוב מתמקדות בקשרים עסקיים עם אולפנים ומפיקים, ולא בהכשרה אמיתית ומעמיקה של השחקן. אמנם יש סוכנויות שמציעות קורסים והכשרות, אך תעודה כזו אינה נחשבת לתעודה מקצועית המוכרת על ידי הגורמים האחראים בתעשייה. סוכנויות עשויות להציע הכשרה מוגבלת שמתמקדת במיתוג, ניהול קשרים ויצירת הזדמנויות עבודה, אך אין להן את היכולת להקנות את הידע המקצועי העמוק שמספק בית ספר למשחק.
למה התעודה לא נחשבת?
תעודה המתקבלת מסוכנות אינה מהווה סימן להשכלה מקצועית בתחום. שחקן שלא עבר לימודים אקדמיים בתחום המשחק יכול למצוא את עצמו מצוי בחסרון מול שחקנים אחרים, שעברו הכשרה מקצועית ומעמיקה בבתי ספר למשחק מוכרים. ההכשרה בבתי הספר מבוססת על תכנית לימודים שכוללת סדנאות, שיעורים פרטניים, עבודות עם בימאים מוכרים, עבודה מעשית עם קולגות ועוד, כל אלה מהווים את הבסיס להצלחה בתעשייה.
סוכנויות יש תפקיד חשוב בתעשייה, אך יש להן מגבלות בתחום ההכשרה. הן מספקות הזדמנויות עבודה, אך אינן מעניקות הכשרה מסודרת ומפוקחת. לימודים בבית ספר למשחק מתבצעים תחת פיקוח רגולטורי, ומיועדים להקנות את הכלים הנדרשים לשחקן כדי להתמודד עם האתגרים המורכבים של תעשיית הקולנוע והתיאטרון.
לימודים בבית ספר למשחק הם הדרך האמיתית והיסודית להצלחה בעולם התיאטרון והקולנוע. תעודות ממוסדות סוכנויות אינן מוכרות ככרטיס כניסה לתעשייה באופן מקצועי ואותנטי. השחקן צריך להיות מוכן להתמודד עם האתגרים המורכבים של תחום זה, ולהיות מצויד בכלים המוענקים רק במוסדות אקדמיים המתמקדים בהכשרה אמיתית ומעמיקה. סוכנויות יכולות להציע הזדמנויות עבודה, אך הן לא יכולות להחליף את ההכשרה המקצועית.