מתחקיר מיוחד שנערך במרכז הרפואי איכילוב בתל אביב עולה תמונה מטרידה של העלמת מידע מהציבור בנוגע למחירים מפוקחים בבתי העסק הפועלים במתחם בית החולים. במסגרת המכרזים להפעלת בתי קפה וקפיטריות בשטח בית החולים, מחויבים העסקים למכור מוצרים בסיסיים במחירי פיקוח – כמו כוס קפה ב-8 שקלים בלבד. אולם בפועל, מרבית הציבור כלל אינו מודע לזכותו זו.



במסגרת תיעוד מקיף שערכה מערכת "מעקב", נחשפה מדיניות שיטתית של בתי העסק במתחם הרפואי להצניע את המחירים המפוקחים מעיני הציבור. הדוגמה הבולטת ביותר היא מחיר כוס הקפה, אשר נקבע ל-8 שקלים בלבד במסגרת הפיקוח, אך בפועל נמכרת במחיר כפול העומד על כ-16 שקלים. על אף שההנחיות מחייבות את בתי העסק לספק מוצרים במחיר מפוקח לכל דורש, היעדרו של שילוט בולט ופרסום נאות מותיר את מרבית המבקרים במתחם בלתי מודעים לזכותם זו.
במהלך תיעוד הממצאים אירע מקרה חמור, אשר הדגיש את חומרת המצב במתחם הרפואי. אחת מעובדות בית הקפה, בהתנהגות אלימה ובלתי מרוסנת, תקפה את העיתונאי המתעד וגרמה נזק משמעותי לציוד הצילום. האירוע המצער, אשר תועד במלואו, מעורר תהיות מטרידות באשר לטיב הפיקוח על העובדים במוסד רפואי, המשרת אוכלוסייה רגישה הכוללת חולים, קשישים ומטופלים במצבי פגיעות שונים.
בתגובה לפניית המערכת, מסר המרכז הרפואי איכילוב כי "כלל הזכיינים העובדים במתחם בית החולים מחויבים למוצרים במחירי פיקוח ומחויבים להציג את המחירים בצורה שקופה". בית החולים הבטיח לחדד את הנהלים מול הזכיינים ולוודא הצגת מחירים כנדרש.
עיריית תל אביב, האחראית על מתן רישיונות העסק, הפנתה לאתר העירייה לעניין הקריטריונים למתן רישיון, והעבירה את האחריות לתגובה בנושא התקיפה לדוברות בית החולים. משרד הבריאות מצידו העביר את האחריות לתגובה לבית החולים, בטענה כי הנושא נוגע למדיניות המוסד הרפואי.
התרחשות חמורה זו מעוררת ספקות משמעותיים בדבר יעילות מנגנוני האכיפה והפיקוח במערכת הבריאות הציבורית, וממחישה את הפער העמוק בין התחייבויותיהם החוזיות של בתי העסק לבין התנהלותם בפועל. בעוד שתכלית מדיניות המחירים המפוקחים הינה הקלה על ציבור המבקרים במוסדות הרפואיים, מסתמן כי המידע החיוני בנושא זה נותר חסוי מעיני הציבור.
לנוכח הממצאים המטרידים, מתחדד הצורך בהידוק מערך הפיקוח מצד הנהלת המרכז הרפואי על הזכיינים הפועלים בתחומו, ובהגברת השקיפות כלפי ציבור המבקרים והמטופלים. השאלה המרכזית הנותרת היא האם התחייבותו של בית החולים לחידוד הנהלים תניב תמורה משמעותית בשטח.
ראוי לציין כי דפוס התנהלות בעייתי זה עשוי להיות נחלתם של מוסדות רפואיים נוספים ברחבי המדינה, ואינו מוגבל בהכרח למרכז הרפואי איכילוב בלבד. אירוע זה מדגיש ביתר שאת את נחיצותם של מנגנוני שקיפות ופיקוח הדוקים על גופים מסחריים הפועלים במוסדות ציבור, בפרט כאשר מדובר במתן שירות לאוכלוסייה הנמצאת במצבי פגיעות.
עוד בקפיטריית המרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב) נתגלה כי לא הוצב שילוט המורה על המחירים המפוקחים:

