האם אוטיסט יכול להיות דוגמן? או אישה עם צרכים מיוחדים? יש דוגמנים עיוורים? ראיון עם רדה חן.
28.03.2024 || דים אמור
רדה חן, 24/7 נלחמת למען הדוגמניות והדוגמנים מיוחדים ומיוחדות, לאחרונה נחשפנו לפוסט "האם אוטיסט יכול להיות דוגמן? #נטו_בן_אדם":
שאלה מספר 24.
האם יש רגעים בהם את נשברת?
אין אדם שלא חווה רגעי משבר. יש אנשים שמסתירים את זה ומנסים להציג חזות עוצמתית ובלתי מנוצחת, אבל היו בטוחים שגם האנשים האלו חווים רגעי תסכול, ייאוש ואכזבה.
למעשה, בעודי כותבת את התשובה לשאלה הזאת אני חווה רגע כזה. בחלק הראשון של הספר סיפרתי לכם על הפרויקט בו אני מנסה להפוך את עדי לדוגמן, והיום היה סשן מאוד גדול של צילומים לפרסומת. זה קמפיין משמעותי והוא אמור לעלות לתודעה במקומות הכי נחשבים במדינה, אבל התמונות שיצאו לא לשביעות רצוני.
כנראה שהיו יותר מדי צלמים כי עדי לא ידע לאן להסתכל ובכל תמונה שהצצתי בה הוא נראה מתוח וחסר שקט. מפיקי הקמפיין היו מרוצים, כי הם לא יודעים כמה הוא יפה כשהוא מחייך, אבל אני, שיודעת כמה יותר הוא יכול להוציא מעצמו, הרגשתי שאני לא יכולה לתת יד לפרסומת שעדי יראה בה לא במיטבו.
פניתי בבקשה שיצלמו את הכל מחדש והסברתי להם שזה עלול לפגוע בעתיד המקצועי של עדי שלי, אבל הם לא הסכימו ונתקפתי תסכול. תיכף ומיד מכים בי רגשות האשמה כי הייתי צריכה לדעת שהוא לא ירגיש שם בנוח. יכולתי לבקש מהצלמים המיותרים לצאת משם ויכולתי להסביר להם שכל זה יבלבל את עדי, אבל התרגשתי מדי ושכחתי שהייתי צריכה להיות שם בשבילו.
אני יודעת שלא את הכל אני יכולה לעשות בעצמי, אבל כשאני מגלה שהיו כאלה שכן יכולתי ולא עשיתי, אני חווה רגעים של שבר גדול. אני יודעת שהייתי צריכה לדבר איתו, אני יודעת שהייתי צריכה לבקש ממנו להסתכל עליי ואני יודעת שהייתי צריכה להנחות אותו. עם או בלי אוטיזם, הסט הזה של הצילומים היה מאוד אינטנסיבי. גם אני הייתי בהלם מכמות הצלמים שהיו ממוקמים כל אחד בפינה אחרת. קשה להאשים אותו בכך שהוא לא ידע לאיזו מצלמה הוא היה אמור להסתכל, אבל עדי שלי היה גיבור.
הוא לא בכה, לא ביקש לצאת משם ולא התפרץ מעוצמת החוויה. הוא פשוט עמד במשימה בצורה הכי טובה שהיה יכול ומולו אני קפאתי ולא עמדתי במשימה שלי, כי לא הגנתי עליו.
רגעי השבירה שלי סובבים בעיקר סביב הנושא הזה. אני מצד אחד רוצה להגן עליו כל הזמן ומצד שני תוהה אם אני צריכה לתת לו להתמודד עם חלק מהמצבים המאתגרים. אין לי מושג איפה עובר הגבול ועד שאגלה, אני מניחה שיהיו עוד הרבה רגעים קשים שאצטרך להתמודד איתם.
בסוף הצלחנו לעשות פרסומת שהוצגה על שלט התפוצות הכי נחשב במדינה בקניון עזריאלי וזה ריגש המון אנשים במדינה.
אמשיך לשתף בעוד שבועיים…
נ.ב הבטחתי לכתוב מה זוהר לבקוביץ אמר על הספר…
״היי, קראתי. אהבתי
צילום: Ittai Meyer"
דים אמור: מדוע את עושה את זה? למה זה כל כך חשוב לך?
רדה חן: מה אני עושה ומדוע זה חשוב לי?
שמי רדה חן- מייסדת ומנכ״לית NET.HUMAN- סוכנות דוגמנות והמשפיענים שמיוצגיה הם אנשים עם מוגבלויות.
אנחנו מייצגים אנשים עם מוגבלויות שונות: הנראות לעין כמו לבקנות, תסמונת דאון, התניידות בכיסא גלגלים ועם מקל נחייה, אנשים עם פרוטזות ועוד…וגם מוגבלויות הבלתי נראות לעין כמו אוטיסם בתפקוד נמוך ובתפקוד גבוה. יש לנו גיוון מבחינת הגיל: יש לנו הילדים מגיל 3 והדוגמנים בת 60. הכוונה שלנו היא להרחיב את הגיוון בסוכנות לעוד אוכלוסיות.
המטרה שלנו היא למצב אנשים עם מוגבלויות כתורמים לחברה ולא רק נתרמים. לשנות סטיגמה הקיימת היום שאנשים עם מוגבלויות הם חלשים ומסכנים ולכן, צריך לרחם עליהם.
כ-20% באוכלוסיה הם אנשים עם מוגבלויות.
היעד שלנו הוא ש-20% מכל האנשים המצטלמים היום בפרסומות יהיו אנשים עם מוגבלויות מהסוכנות שלנו.
לעוד פרטים ניתן לקרוא דרך הקישור הבא: לחץ כאן.
דים אמור: מה הקושי או במה הקושי? אולי צריך להסביר לבני אדם מדוע זה חשוב להגביר נוכחות של אנשים עם מוגבלויות דווקא בפרסומות, בתקשורת וממדיה? האם יש תמיכות של משרד התרבות וכו'?
רדה חן: למה להגביר נוכחות של אנשים עם מוגבלויות דווקא בפרסומות, בתקשורת וממדיה?
גם להם מגיע ייצוג ונראות בכל המדיות. היום, לרוב, הם פשוט שקופים .
מי שלא רואים אותו ביום יום ופתאום נפגשים איתו נראה לנו מוזר, משונה ומפחיד או מסכן.
בדיוק כמו שזה קורה בקולנוע, תיאטרון ובספרות, גם עולם הפרסומות ומדיה הוא המקור לספק לנו מודלים לחיקוי משמעותיים שמגדירים לנו מה נכון ומה לא נכון? מה לגיטימי ומה לא? איך נהוג ל יתנהג ואיך לא?
גם הצרכנים היום רוצים לראות את עצמם בפרסומות ובמדיה.
אידאל היופי היום מגוון ולכן, נוכחות של אנשים אמיתיים מכל קשת החברה מייצרת קרבה רבה יותר בין המותגים שמשדרים גיוון ודיבור בגובה עיניים, ובין הצרכנים. זה טוב גם לחברה וגם לעסקים!
יש מספר קשיים או אתגרים כפי שאני נוהגת לקרוא להם:
1. לעיתים זה לא בראש של אנשי השיווק והפרסום לחשוב שחשוב לייצג גם אנשים עם מוגבלויות בפרסומות.
2. לעיתים הם אפילו מפחדים לעשות זאת כדי שלא יאשימו אותם בניצול ציני של האוכלוסייה הזאת.
3. ישראל נשארה קצת מאחר מכל העולם בנושא זה.
הפתרון לכל הקשיים האלה הוא הכשרון והיצירתיות של אנשי שיווק והפרסום בישראל. ויש לנו אנשים כאלה בשפע!
אני מחפשת אותם כדי לעשות שינוי ולהוביל מהפכה הזאת.
הדוגמנים שלנו לקחו כבר חלק בקמפיינים של חברות דלתא, גולף קידס, קסטרו( דיגיטל), משרד הביטחון ועוד…
צילום: Edward Shtern Olga MStudio
צילום: זיו ברק