דים אמור
שתי בקשות לתביעה ייצוגית הוגשו השבוע נגד חברות התעופה המובילות בישראל, אל על ואייר חיפה, בטענה להתנהלות פסולה כלפי לקוחותיהן שנתקעו בחו"ל עקב ביטול טיסות במהלך המלחמה עם איראן. הבקשות מאשימות את שתי החברות בהפרת התחייבויות כלפי לקוחותיהן ובגרימת נזק כלכלי חמור לעשרות אלפי נוסעים.
הבקשה נגד אל על הוגשה ביום חמישי לבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, בעקבות מבצע "עם כלביא" וביטול הטיסות החל מ-13 ביוני. המבקש, עורך דין בהכשרתו, טוען כי חברת התעופה הפרה התחייבות מפורשת שנתנה ללקוחותיה לגבי טיסות החילוץ. לטענתו, אל על התחייבה שוב ושוב כי תשבץ את לקוחותיה לטיסות באופן אוטומטי לפי מועד הטיסה המקורית, וכי רק לאחר שכל הלקוחות שטיסתם בוטלה ישובצו לטיסות חילוץ, תיפתח מכירת הכרטיסים לציבור הרחב.
המבקש, שייצגים עורכי הדין אהרן טופר וגל רוזנפלד ממשרד טופר-רוזנפלד, רכש כרטיס טיסה מבוסטון לישראל ליום 26 ביוני 2025. טיסתו בוטלה ב-21 ביוני עקב סגירת המרחב האווירי והוא נרשם לטיסת חילוץ בהתאם להנחיות החברה. לטענתו, במסגרת ההודעה מיום 16 ביוני על ביטול הטיסות הסדירות, הודיעה החברה על פתיחת רישום לטיסות חילוץ עבור לקוחותיה ולקוחות סאן דור שטיסתם בוטלה. החברה הבהירה כי אין חשיבות לסדר הרישום באתר וכי קדימות הלקוחות תיקבע תוך תיעדוף על פי מועד טיסתם המקורית.
אולם לפי הבקשה, ב-25 ביוני, בעוד המבקש ממתין לשיבוץ לטיסת חילוץ, נדהם לגלות כי אל על פרסמה בדף הפייסבוק שלה שנפתחה מכירת כרטיסים לטיסות סדירות עבור הציבור הרחב. לקוחות החברה שטרם שובצו לטיסות החילוץ נדרשו לפנות למוקד השירות לשיבוץ לטיסה חלופית. המבקש טוען כי המתין למעלה משעתיים לנציג במוקד השירות ללא מענה, במטרה לברר מדוע לא קיבל שיבוץ כלשהו לטיסת חילוץ.
על רקע זה, הבין המבקש כי אם לא ימהר ויזמין באתר החברה כרטיסי טיסה עבור משפחתו, חזרתו לישראל תתעכב באופן ניכר. הוא טוען כי ייגרמו לו נזקים כלכליים חמורים בהינתן העובדה שנדרש לפנות את דירתו עד 30 ביוני. המבקש הצליח לאתר כרטיסי טיסה מבוסטון לישראל ביום 29 ביוני בסכום של כ-650 דולר לכרטיס, אך העסקה לא הושלמה היות שאתר אל על קרס, ככל הנראה עקב ההסתערות של מזמינים רבים על האתר בעקבות הודעת החברה.
כשהאתר עלה מחדש, נותרו רק כרטיסים אחדים מסוג פרימיום לטיסה זו ולטיסות נוספות מבוסטון באותו שבוע. המבקש נאלץ לשלם סכום של 2,411 דולר לכרטיס בכיוון אחד ו-5,048.5 דולר עבור כלל ההזמנה. הבקשה טוענת כי מדובר באלפי דולרים שנאלץ המבקש לשלם כדי להימנע מהסיכון הכרוך בשהות ממושכת מחוץ לישראל. עד למועד הגשת הבקשה לא קיבל המבקש שיבוץ כלשהו לטיסת חילוץ.
הבקשה טוענת כי לקוחותיה של אל על שהובטח להם שוב ושוב כי עד שיימצא לכל אחד מהם פתרון הם לא יידרשו להתחרות על מקומם עם נוסעים חדשים שלא קנו כבר כרטיס שבוטל, גילו פתאום, ללא כל הכנה, כי טיסות אל על נפתחו למכירה לציבור הרחב. המבקש טוען כי כאשר נקרתה בפניה ההזדמנות למכור כרטיסים במחירים מופקעים, הפרה אל על את התחייבותה ופתחה את מכירת הכרטיסים לציבור הרחב בטרם שיבצה את לקוחותיה הקיימים. כתוצאה מכך נאלצו עשרות אלפי לקוחותיה לרכוש כרטיסי טיסה באופן עצמאי במחירים מופקעים כדי להגיע ארצה מהר ככל הניתן.
בתגובה נמסר מאל על כי החברה תלמד את הבקשה עם קבלתה ותגיש את התייחסותה לבית המשפט כנדרש.
במקביל, ביום ראשון הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת אייר חיפה. מגישי הבקשה, עורכי הדין גלית פרידמן ואהוד גרי, טוענים כי החברה הפרה את הדין בכל הנוגע להתנהלותה אל מול לקוחותיה שטיסותיהם בוטלו, בפרט בזמן המלחמה עם איראן.
במסגרת הבקשה נטען כי על פי הדין לקוח שטיסתו בוטלה זכאי לבחור בין שתי חלופות עיקריות: השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע. אלא שלטענת מגישי הבקשה, אייר חיפה הטעתה את לקוחותיה וגרמה להם לחשוב כי עומדת להם אפשרות אחת בלבד – השבת התמורה בדרך של החזר כספי.
עוד נטען כי אייר חיפה התעשרה שלא כדין. היא מכרה את מקומות הטיסה אותם נדרשה להקצות למבקשת ולחברי הקבוצה לנוסעים חדשים, שרכשו מקומות אלו בסכומים מופקעים וגבוהים בהרבה מאלו ששילמו חברי הקבוצה.
מאייר חיפה נמסר בתגובה כי מדובר בפנייה קנטרנית, צפויה ובלתי מוצדקת, שאינה משקפת את המציאות ואת מאמצי החברה לאורך התקופה המורכבת. החברה מציינת כי מטרת הפנייה היא התעשרות שלא בצדק על חשבון החברה. מאז פרוץ המלחמה, טוענת אייר חיפה, החברה פעלה באחריות ובשקיפות, תוך מסירות רבה לסייע לכל נוסעת ונוסע להגיע הביתה.
החברה מדגישה כי יזמה בעצמה את השיבוץ בטיסות חילוץ, גם מבלי שהתקבלה פנייה מצד הלקוח וכל זאת מתוך תחושת שליחות וערבות הדדית. במקרים בהם נוסעים לא נזקקו עוד לטיסה, ביקשה החברה מהם לעדכן אותה, כדי שתוכל לפנות את המקום לנוסעים אחרים, לעיתים אף מנוסעי חברות אחרות. אייר חיפה מציינת כי תבחן את הפנייה לגופה ותגיב בהתאם בדרכים המקובלות.
שתי הבקשות מעלות שאלות חמורות לגבי התנהלות חברות התעופה בישראל בעתות חירום, ובפרט לגבי יחסן כלפי לקוחותיהן הקיימים מול הפיתוי להגדיל רווחים ממכירת כרטיסים במחירים גבוהים לציבור הרחב. המקרים מדגישים את הקושי של נוסעים ישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך התקופה הסוערת ואת המחיר הכבד שנדרשו לשלם כדי לחזור הביתה.
צילום: דים אמור, מעקב