• דים אמור
בזמן שקשת 12 ממשיכה להוביל את הרייטינג, ערוץ 14 מחזק את מעמדו כשחקן משמעותי בנוף השידורים הישראלי, עוקף את רשת 13 בקטגוריות חשובות ומתייצב במקום השני. זאת בזמן שערוצים ותיקים כמו רשת 13 וכאן 11 חווים ירידה משמעותית בכמות הצופים.
נתוני הצפייה העדכניים מיום שבת האחרון מציגים תמונה ברורה: ערוץ 14 השיג את המקום השני ברוב רצועות השידור המרכזיות, כולל בפריים טיים היוקרתי. התוכנית "הפטריוטים" בערוץ 14 רשמה רייטינג של 7.6% עם 215 אלף צופים, זהה באחוזים לתוכנית "הישרדות וילת המושבעים" ברשת 13, אך עם מספר צופים גבוה יותר (215 אלף לעומת 195 אלף).
במהדורות החדשות המרכזיות, בעוד "חדשות 12" מובילה עם רייטינג של 16.7% ו-413 אלף צופים, "חדשות 14" התמקמה במקום השני עם 6.7% (173 אלף צופים), מעל "חדשות 13" שהגיעה למקום השלישי עם 5.6% בלבד (151 אלף צופים).
גם ברצועת הלילה ערוץ 14 מצליח להתמקם במקום השני: "חדשות הלילה" בערוץ 14 השיגה רייטינג של 4% (98 אלף צופים), מעל "מהדורת השבט" ברשת 13 עם 3.3% (88 אלף צופים).
קשת 12 ממשיכה לשלוט ללא עוררין בכל רצועות השידור, כאשר תוכנית הדגל שלה "חתונה ממבט ראשון" מובילה עם רייטינג מרשים במיוחד של 18.6% ו-456 אלף צופים. תוכניות נוספות של הערוץ כמו "אברי ושרקי" ו"פגוש את העיתונות" מובילות ברצועות הלילה והערב המוקדמת בהתאמה.
נתונים אלה מציגים תמונה מדאיגה עבור רשת 13, שנדחקה למקום השלישי במהדורת החדשות המרכזית. אמנם, ניצוץ של תקווה ברשת 13 מגיע מתוכניתם של מוריה וברקו, שרשמה עלייה משמעותית ברצועת הערב המוקדמת עם 6.2% (163 אלף צופים), עלייה ניכרת אחרי ממוצע של 4.7% בשלוש התוכניות הקודמות.
כאן 11, ערוץ הטלוויזיה הציבורי, מתקשה להתחרות עם הערוצים המסחריים ונמצא לרוב במקום הרביעי. התוכנית "פגישה" השיגה רייטינג של 5.6% (128 אלף צופים) בפריים טיים, בעוד שמהדורת החדשות של הערוץ הגיעה לרייטינג של 3.8% בלבד (100 אלף צופים).
ערוץ 9 מתקשה אף יותר, עם נתוני צפייה נמוכים משמעותית בכל הקטגוריות. "חדשות 9" השיגה רייטינג של 2.13% (39.9 אלף צופים) במהדורה המרכזית, ותוכניות אחרות כמו "הנמלטת" הגיעו לרייטינג של 0.6%-1% בלבד.
המגמה הנוכחית מצביעה על שינוי משמעותי בהרגלי הצפייה של הציבור הישראלי. בעוד שקשת 12 מצליחה לשמור על מעמדה המוביל, התחזקותו של ערוץ 14 והיחלשותם של ערוצים ותיקים כמו רשת 13 וכאן 11 מעידות על שינוי בנוף התקשורתי הישראלי.
אחד הגורמים המשמעותיים להצלחתו של ערוץ 14 היא היכולת להציע אלטרנטיבה עבור קהלים שחשים שהתקשורת המסורתית אינה מייצגת את השקפותיהם. התוכנית "הפטריוטים" מצליחה למשוך מאות אלפי צופים, מה שמעיד על הביקוש לתוכן מסוג זה.
במקביל, הצלחתה של "חתונה ממבט ראשון" בקשת 12 ממחישה את הכמיהה של הציבור לתוכניות ריאליטי איכותיות ומרגשות. מנגד, "הישרדות וילת המושבעים" ברשת 13 אינה מצליחה "להמריא" כפי שציפו בערוץ, מה שמדגיש את האתגרים שעומדים בפני רשת 13 בתקופה האחרונה.
עבור ערוץ 14, הנתונים האחרונים מהווים הישג משמעותי. הערוץ, שהחל את דרכו כערוץ נישה, מתבסס כעת כאחד מהשחקנים המרכזיים בשוק הטלוויזיה הישראלית, ומאיים על ההגמוניה של הערוצים הוותיקים.
מהצד השני, רשת 13 וכאן 11 נדרשים לחשיבה מחודשת על האסטרטגיה שלהם, כדי לעצור את מגמת הירידה ולהחזיר אליהם את הצופים שעוברים לערוצים אחרים.
בראייה כוללת, נתוני הרייטינג האחרונים מספקים תמונת מצב מרתקת של שוק התקשורת הישראלי, שעובר שינויים משמעותיים בהעדפות הצפייה. בזמן שמספר הפלטפורמות והאפשרויות לצריכת תוכן הולך וגדל, הערוצים המסורתיים נאבקים על תשומת הלב של הצופים, וערוצים חדשים יותר כמו ערוץ 14 מנצלים את ההזדמנות כדי לבסס את מעמדם.
נראה כי המאבק על ליבם ועיניהם של הצופים הישראלים רק מתחיל, וכי שוק התקשורת הישראלי צפוי לעוד שינויים בעתיד הנראה לעין. הישרדותם של הערוצים תלויה ביכולתם להתאים את עצמם למציאות המשתנה ולספק תוכן שיענה על הצרכים והרצונות של הקהל הישראלי.
בתוך כך, קשת 12 ממשיכה להוביל את השוק, אך עם עלייתו של ערוץ 14 והתחזקותו, נראה כי המונופול של הערוץ עומד בפני אתגרים חדשים. התחרות המתחדשת עשויה להוביל לשיפור באיכות התוכן ולהתאמתו לקהלים מגוונים יותר, מה שבסופו של דבר עשוי לשרת היטב את הצופה הישראלי.