• דים אמור
בית המשפט אישר הסדר פשרה בתובענה ייצוגית נגד מרצדס-בנץ וכלמוביל, היבואנית הישראלית, בטענה להתקנת רכיב המזייף את נתוני פליטת המזהמים בבדיקות. הסדר הפשרה קיבל תוקף של פסק דין, ובמסגרתו החברות יספקו עדכוני תוכנה ללא עלות לכלי רכב זכאים, במטרה לשפר את מערכות בקרת הפליטה.
התביעה, שהוגשה בפברואר 2019 (תיק מס' 56447-02-19), טענה כי מרצדס והיבואנית התקינו ברכבים רכיב שמזייף את נתוני פליטת המזהמים בבדיקות רשמיות. לפי הטענות, הזיוף הנטען גרם לזיהום אוויר מוגבר, צריכת דלק גבוהה יותר, ירידת ערך לרכבים ועוגמת נפש לבעלי הרכבים.
בהחלטתו, קבע בית המשפט כי למרות שהתיק סובל מחולשות משמעותיות, הסדר הפשרה הוא הוגן וסביר בנסיבות העניין. בין החולשות שציין בית המשפט: הסתמכות בעיקר על כתבות עיתונאיות ומקורות שאינם קבילים כראיות, היעדר חוות דעת מומחים טכניים בתחום הנדסת הרכב, והיעדר ראיות ישירות לקיום הרכיב המזייף בדגמי מרצדס שיובאו לישראל.
כנראה עובדה משמעותית שהשפיעה על החלטת בית המשפט היא שמרצדס וכלמוביל החלו לספק את עדכוני התוכנה כבר בספטמבר 2018, כחמישה חודשים לפני הגשת התביעה. לאור זאת, קבע בית המשפט כי התרומה העיקרית של התביעה והסדר הפשרה הייתה בהסדרת מנגנון ההודעה לצרכנים באמצעות שליחת הודעות SMS, ולא בעצם מתן ההטבה.
ההטבה שתוענק במסגרת הסדר הפשרה כוללת עדכוני תוכנה ללא עלות לכלי רכב זכאים, דומים לאלו המוצעים בגרמניה, לשיפור מערכות בקרת הפליטה. בית המשפט הכיר בתועלת שבהסדר הפשרה, שמבטיח כי עדכוני התוכנה ימשיכו להינתן ללא עלות לתקופה מוגדרת ומסדיר את אופן מתן ההודעות לצרכנים.
בהחלטה יוצאת דופן, החליט בית המשפט להפחית משמעותית את שכר הטרחה לעורכי הדין מ-780,000 ש"ח ל-500,000 ש"ח, ואת הגמול למבקש מ-20,000 ש"ח ל-10,000 ש"ח. הסיבה המרכזית להפחתה, לפי בית המשפט, היא חולשת עילת התביעה והעובדה שההטבה הוענקה בפועל עוד לפני הגשת התביעה. ההפרש בסך 290,000 ש"ח הועבר לקרן לחלוקת כספים שנפסקים כסעד בתובענות ייצוגיות.

בית המשפט הדגיש כי מדובר ב"מאזן כוחות" – מצד אחד עילת תביעה שסובלת מחולשות משמעותיות, ומצד שני הטבה בעלת תועלת גבוהה שקשה להעריך. בהינתן נסיבות אלה, העדיף בית המשפט לסיים את הסכסוך בהסדר פשרה, אך ביטא את חולשת התביעה בהפחתת שכר הטרחה והגמול.
ישנן סוגיות מורכבות ורבות-פנים באשר ליחסי הגומלין המתקיימים בין הליכי תובענות ייצוגיות לבין יוזמות וולונטריות שנוקטות תאגידים טרם הגשת ההליך המשפטי. בנסיבות המקרה דנן, העובדה כי מרצדס וכלמוביל כבר החלו ביישום עדכוני התוכנה בטרם הוגשה התביעה, היוותה גורם מכריע בשיקולי בית המשפט, והשפיעה באופן ניכר על קביעת שיעור הגמול שנפסק לטובת התובע המייצג ובאי כוחו.
לפי ההסדר, בעלי הרכב הזכאים יקבלו הודעות SMS המזמינות אותם להגיע למוסכים מורשים לביצוע עדכון התוכנה ללא עלות. העדכון אמור לשפר את מערכות בקרת הפליטה ברכב, ובכך להקטין את פליטת המזהמים ולשפר את ביצועי הרכב.
ההחלטה של בית המשפט לאשר את הסדר הפשרה, למרות החולשות המשמעותיות בתביעה, משקפת איזון עדין בין האינטרס להגן על הציבור מפני פרקטיקות פסולות לכאורה מצד יצרניות רכב, לבין ההכרה בכך שכאשר חברות נוקטות בצעדים לתיקון הבעיה מיוזמתן, יש להתחשב בכך.
יחד עם זאת, ההחלטה לאשר את ההסדר למרות חולשות אלה מרמזת על הכרה בחשיבות הנושא ובפוטנציאל ההשפעה החיובית של ההסדר על איכות הסביבה ועל רווחת בעלי הרכבים, גם אם העילה המשפטית לא הייתה חזקה דיה.
בעלי רכבי מרצדס הזכאים להטבה צפויים לקבל בקרוב הודעות המזמינות אותם לבצע את עדכון התוכנה. בהינתן שמדובר בעדכון שכבר מבוצע בפועל מאז ספטמבר 2018, ניתן להניח כי חלק מבעלי הרכבים כבר ביצעו אותו. עם זאת, ההסדר מבטיח כי כל בעלי הרכבים הזכאים יקבלו הודעה מסודרת ואפשרות לבצע את העדכון ללא עלות.
באופן כללי, הפרשה מדגישה את חשיבותן של תובענות ייצוגיות ככלי להגנה על צרכנים, גם כאשר התביעה עצמה סובלת מחולשות ראייתיות. ההסדר שאושר, למרות מגבלותיו, מספק מסגרת ברורה ליידוע הצרכנים ולמתן ההטבה, וככזה, הוא משיג לפחות חלק מהמטרות של התובענה הייצוגית.
בהחלטתו, הדגיש בית המשפט גם את החשיבות של איזון בין האינטרסים השונים: מצד אחד, להבטיח שצרכנים יזכו להטבה משמעותית, ומצד שני, להימנע ממצב שבו תביעות חלשות מבחינה ראייתית זוכות לתגמול גבוה מדי, שעלול לעודד הגשת תביעות סרק.
במבט רחב יותר, הפרשה מעלה על נס את נחיצותה של שקיפות מלאה מצד יצרניות כלי רכב בכל הנוגע לביצועים הסביבתיים של מוצריהן, ואת חיוניותו של פיקוח רגולטורי יעיל בתחום זה. הסוגיה מעוררת תהיות באשר לצורך בחיזוק המנגנונים להוכחת תביעות מעין אלו במרחב המשפטי הישראלי, ובפרט בהנגשת מומחיות טכנית לידי תובעים פוטנציאליים.
הסדר הפשרה בתביעה שהוגשה כנגד מרצדס וכלמוביל מעניק הטבה משמעותית לבעלי רכבים הזכאים לכך, חרף החולשות הראייתיות הטמונות בתביעה עצמה.
ההכרעה לאשר את ההסדר, תוך הפחתת שכר הטרחה והגמול, משקפת איזון עדין בין אינטרסים מתנגשים ואת המורכבות הטמונה בתובענות ייצוגיות בתחום התחבורה. בעלי רכבי מרצדס אשר זכאים להטבה יזכו בעתיד הקרוב לקבל הודעה המזמינה אותם ליישם את עדכון התוכנה ללא תשלום, במסגרת הסדר המבטיח שקיפות ונגישות מוגברת לשיפור ביצועי כלי הרכב וצמצום טביעת הרגל האקולוגית שלו.
צילום של Mercedes-Benz