חדשות

חצי חינם תפצה: חצי מיליון על משקל אריזות

רשת "חצי חינם" נתפסה בשלישית: מחייבת על אריזות במקום בשר. תפצה לקוחות בחצי מיליון שקלים ותטמיע מערכת למניעת הישנות הגבייה
020202

• דים אמור 

בית המשפט המחוזי בתל אביב אישר לאחרונה הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד רשת המרכולים "חצי חינם", שתוביל לפיצוי לקוחות בסכום כולל של 520,000 שקלים. זאת לאחר שהתברר כי הרשת גבתה מלקוחותיה תשלום על משקל האריזות ודפי ההפרדה במוצרי בשר ועוף קפואים, בניגוד להוראות הדין.

התביעה הייצוגית הוגשה על ידי איתמר גרדוס, שגילה את הנושא באקראי כאשר רכש מוצרי עוף בסניף הרשת בהוד השרון. גרדוס, שרכש שיפודי פרגיות, שניצל עוף וסטייק פרגית, הבחין לאחר פתיחת המוצרים כי כל אחד מהם ארוז בארבעה דפי הפרדה עבים במיוחד. בבדיקה עצמאית שערך, התברר לו כי הרשת לא הפחיתה ממשקל המוצרים את משקל האריזות ודפי ההפרדה, שהגיעו לכ-56-60 גרם בכל מוצר – משקל משמעותי שהלקוחות נדרשו לשלם עליו כאילו היה בשר.

בעקבות הגילוי הראשוני ובעצת עורך דינו, הרחיב גרדוס את הבדיקה וערך בדיקות נוספות בשבעה סניפים שונים של הרשת, בערים פתח תקווה, ראשון לציון, חולון והוד השרון. הבדיקות העלו ממצאים דומים בכל הסניפים, מה שהוביל את התובע לטענה כי "אין מדובר בטעות חד פעמית אלא בהתנהלות שיטתית ומכוונת ביודעין של המשיבות, אשר מפרות באופן מופגן את הוראות הדין בכל סניפיהן".

על פי הסדר הפשרה שאישרה השופטת מיכל עמית-אניסמן, כל לקוח שירכוש מוצר בשר או עוף קפוא בקנייה בסכום העולה על 50 שקלים יקבל הנחה אוטומטית של 5 שקלים. ההנחה תינתן ללא צורך בפעולה כלשהי מצד הלקוח, ותופיע בחשבונית תחת הכיתוב "הנחה – ת"צ 40559-04-23". חשוב לציין כי ההנחה תינתן פעם אחת בכל רכישה, גם אם נרכשו מספר מוצרים באותה קנייה.

525252

כדי למנוע ניצול של ההסדר לצרכי קידום מכירות, נקבע כי ההנחה לא תוצג כהטבה שמעניקה הרשת ללקוחותיה. הפיצוי לא יפורסם לצד המוצרים או בכל דרך אחרת, על מנת שלא יהפוך לכלי שיווקי עבור הרשת.

הרכיב המשמעותי ביותר בהסדר הפשרה הוא ההסדרה העתידית של הנושא: רשת "חצי חינם" התחייבה להטמיע מערכת מחשוב חדשה שתבצע קיזוז אוטומטי של משקל האריזה ודפי ההפרדה. כפי שצוין בפסק הדין, "מדובר בהפחתה בחשבונית הקופה עצמה, ללא תלות במגע אנושי, בשונה מהמנגנון הישן… שהיה תלוי בפעולות של עובדי הקצה, ובין היתר בשל כך גרר טעויות". מערכת זו אמורה למנוע הישנות של בעיות דומות בעתיד, שכן היא מייתרת את הצורך בהתערבות אנושית בתהליך קיזוז משקל האריזות.

מדובר בפעם השלישית בשנים האחרונות שרשת "חצי חינם" נתבעת בתביעות דומות ונאלצת לפצות את לקוחותיה. המקרה הראשון התרחש ביוני 2021, כאשר במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית, התחייבה הרשת להפחית את משקל האריזה של מוצרי הבשר והעוף הארוזים מראש ולסמן על גבי המוצרים את משקלם לאחר הפחתת משקל האריזה. גם אז פיצתה הרשת את לקוחותיה במאות אלפי שקלים.

המקרה השני אירע בפברואר 2023, שוב במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית, כאשר התחייבה הרשת להפחית את משקל דפי ההפרדה בעת מכירת שניצלים טריים. באותו מקרה, הפיצוי היה משמעותי אף יותר והגיע לסכום של 5.6 מיליון שקלים.

לאור העובדה שמדובר בהפרה חוזרת, קבע בית המשפט מנגנון פיקוח קפדני על יישום ההסדר הנוכחי. עורך דינו של התובע המייצג מונה לתפקיד המפקח, והוא יערוך בדיקות פתע בשני סניפים שונים של הרשת מדי חודש, במשך תקופה של שלושה חודשים. בדיקות אלה נועדו לוודא כי הרשת אכן מיישמת את התחייבויותיה בהתאם להסדר הפשרה.

בנוסף, כדי להבטיח שהפיצוי יהיה אפקטיבי ולא יגולגל בחזרה אל הלקוחות, התחייבה רשת "חצי חינם" שלא להעלות את מחירי המוצרים מעבר למחירם ב-1 בינואר 2025, למעט במקרים שבהם יש התייקרות מצד הספקים עצמם. התחייבות זו נועדה למנוע מצב שבו הפיצוי ללקוחות יתקזז עם העלאת מחירים מקבילה.

עוד נקבע בהסדר הפשרה כי אם הפיצוי המלא לא יחולק במלואו תוך תשעה חודשים, היתרה שלא חולקה תועבר לקרן מיוחדת שהוקמה מכוח חוק תובענות ייצוגיות. קרן זו מיועדת למימון תובענות ייצוגיות בעלות חשיבות ציבורית.

השופטת מיכל עמית-אניסמן, שאישרה את הסדר הפשרה, קבעה כי "הגעתי לכלל מסקנה כי הסדר הפשרה ראוי, הוגן, סביר ומאוזן בהתחשב בעניינם של חברי הקבוצה". עוד ציינה השופטת: "מצאתי כי ההטבה כרוכה בעלות ממשית למשיבות וכי אין מדובר במצב שהמשיבות מפיקות תועלת שיווקית ממתן ההטבה בדמות הפיצוי ללקוחותיה".

במסגרת פסק הדין, אישרה השופטת גמול בסך 15,000 שקלים לתובע המייצג, איתמר גרדוס, ושכר טרחה של 115,000 שקלים בתוספת מע"מ לבא כוחו, בגין עבודתם בהובלת התביעה הייצוגית והשגת ההסדר לטובת ציבור הלקוחות.

המקרה מדגיש את נחיצותה הבלתי מעורערת של תודעה צרכנית מפותחת ואת יעילותו הניכרת של מנגנון התובענה הייצוגית כאמצעי רב-עוצמה להגנה על זכויותיהם של צרכנים אל מול תאגידים רבי-השפעה. הפיצוי הכספי המוענק, לצד ההתחייבות להטמעתה של מערכת ממוחשבת מתקדמת אשר תמנע הישנות הפגיעה בעתיד, מהווים צעד משמעותי ובעל חשיבות עליונה בהבטחת התנהלות הוגנת, שקופה וחוקית בענף המזון.

לקוחות רשת 'חצי חינם' אשר ירכשו מוצרי בשר או עוף קפואים בסכום העולה על 50 שקלים חדשים, יזכו להנחה אוטומטית בסך 5 שקלים חדשים, וזאת במסגרת הסדר פשרה בתובענה ייצוגית בהיקף כולל של 520,000 שקלים חדשים. מהלך משפטי זה בא בעקבות גביית תשלום בלתי חוקית עבור משקל אריזות ודפי הפרדה, אשר התרחשה זו הפעם ה-3 במהלך השנים האחרונות, והוא מלווה בהתחייבות מחייבת להטמעתה של מערכת טכנולוגית מתקדמת אשר תמנע את הישנותה של תופעה פסולה זו בעתיד.

בית המשפט קבע מנגנון פיקוח קפדני ובלתי מתפשר על יישומו של ההסדר, תוך הבטחה נחרצת כי הפיצוי הניתן לא ינוצל לצרכי קידום מכירות על ידי הרשת.

020202

לקריאת פסק הדין לחץ כאן