• דים אמור (עדכון 06.03.2025)
במקרה מזעזע של חוסר אנושיות, ניצול שואה בן 84 מנוף הגליל נפל קורבן לתרמית מתוחכמת שהותירה אותו ללא כספי הפיצויים שקיבל מממשלת גרמניה. חקירתנו חשפה פרטים מטרידים אודות פעילות פלילית מאורגנת שנראה כי פועלת ללא הפרעה, ומכוונת למגזרים הפגיעים ביותר בחברה.
לנוכלים אין שום דבר קדוש; כיצד אפשר לשדוד בנוכלות, עקיצה ומרמה ניצול שואה, איש בגיל 84? למעשה, הנוכלים הותירו ניצול שואה לשרוד ללא כסף למזון.
למערכת 'מעקב' הגיע סיפור מעציב עד מאוד. מסתבר כי בעיר נוף הגליל פועלת חבורת פושעים אשר אין לה שום דבר קדוש. נוכלים איבדו כל פחד ופועלים באור יום ללא פחדים, עד שיש תחושה שיש להם גב מאוד תומך וחזק – כלומר הם בכלל לא מפחדים מהחוק והרשויות, ועצוב שזה קורה בנוף הגליל ועם ניצול שואה.

ולדימיר ברוסילובסקי, איש בן 84 שנים, אשר שרד את מוראות השואה, זכה בשלהי חודש פברואר לקבל את כספי הפיצויים המגיעים לו מאת ממשלת גרמניה. נפשו של האיש כלתה בציפייה דרוכה לתגמולים אלו, אשר משמעותם עבורו הייתה רבת-ערך, מדובר בסכום של 25,000 ש"ח.
מר ברוסילובסקי פנה אל המוסד הבנקאי, משך את הממון במלואו ובחר להניחו למשמרת בביתו (כך נהג מימים ימימה, ואין להלין על הרגלים מושרשים של איש בא בימים שכמותו, אולם אין בכך להעניק היתר לשודדים לפשוט על רכושו, ויודגש כי אין כל פסול חוקי בהחזקת כספו של אדם תחת קורת ביתו).
מה שמדאיג במיוחד בתיק זה הוא רמת המידע האישי שהיה בידי הנוכלים. מקורות קרובים לחקירתנו מגלים שמיד לאחר שברוסילובסקי משך את הכספים מבנק לאומי – בו הוא לקוח ותיק – הוא קיבל שיחת טלפון מאישה שהציגה את עצמה כ"ויקטוריה" (מספר טלפון 055-507-4366), אשר טענה כי היא עובדת בנק לאומי.
כתוצאה מהשתלשלות האירועים, נמצאו בידי הנוכלים פרטי מידע רבים ומקיפים אודות מר ברוסילובסקי, ניצול השואה. עובדה מטרידה זו מעוררת מספר תהיות משמעותיות: או שהפרטים נגנבו והביטחון של בנק לאומי לא חזק, או שנציגי הבנק מוכרים מידע לנוכלים, או שמא קיימת ישות תאגידית נוספת אשר ברשותה מצוי מידע אישי מקיף אודות ניצול השואה, לרבות מספר הטלפון שלו, כתובת מגוריו, זהות המוסד הפיננסי בו הוא מנהל את חשבונותיו וכיוצא באלה פרטים רגישים; וייתכן כי חברה אחרת אשר מחזיקה פרטים אישיים של אנשים מוכרת או מעבירה פרטים מאינטרס כלשהו לנוכלים.
אנו שמענו על הרבה מקרים שבהם מתקשרים מחו"ל ממספר חסוי – אבל הפעם היו מעורבים ישראלים או אנשים אשר תושבי קבע בישראל. הכנופייה הזאת קיימת בישראל ופועלת נכון לעכשיו בישראל.
הנוכלת ויקטוריה, שלכאורה התחזתה לעובדת של בנק לאומי, יצרה קשר עם ניצול השואה וסיפרה לו שיש לה מידע שבזמן האחרון יש הרבה גנבים אשר מתחזים לעובדי הוט או יס, באים לבתים של הפנסיונרים ושודדים אותם. היא סיפרה לו שבנק לאומי במקרים כאלו פתח שירות שליחת מונית לבית הלקוח, ואדם יכול לתת את כל הכסף לנהג המונית כולל כרטיס אשראי עם קודים לכספומט, כי כביכול הבנק מציע שירות להחלפת כרטיס לכרטיס חדש.
מר ברוסילובסקי נתון היה תחת לחץ נפשי בלתי נסבל, ובסופו של עניין ניאות לצאת מביתו (כאשר המונית כבר המתינה בחוץ מבעוד מועד) ומסר לידי נהג מרמה ופושע את סכום הפיצויים בסך 25,000 ש"ח (נהג המונית היה שותף למזימת התרמית).
ראוי להדגיש ולהבהיר: נהג מונית, ביצע מעשה סוג של שוד כלפי ניצול שואה – התרחשות מזעזעת שאינה ניתנת לתפיסה, המעידה כי אין דבר מקודש עוד וכנראה לא היה מעולם (מדובר בטרגדיה מזעזעת בה אדם אשר שרד את מוראות הנאצים, לא הצליח להתגבר על נכלי הרמאים במדינת ישראל).
בנוסף לכך, נהג המונית הנוכל נטל את כרטיס התשלום האלקטרוני של ניצול השואה, הוציא ממנו את כלל קצבת הזקנה – סך של 4,000 ש"ח, והותיר את ניצול השואה עם פרוטות מעטות אשר נותרו בחשבונו, סכומים זעומים אשר מכשיר המשיכה האוטומטי כבר לא איפשר לפדותם.
משמע, הפשע לא הסתכם בשוד כספי הפיצויים בסך 25,000 ש"ח.
בסיכומו של דבר, קרוב ל-30,000 ש"ח נגזלו מניצול שואה קשיש אשר כבר סבל ייסורים בל יתוארו במהלך חייו.
שימו לב, הכסף נמשך בתחומי מדינת ישראל, בכספומט של המוסד הבנקאי!
קיימים חשדות כבדים כלפי הבנק, דהיינו נראה כי המוסד הפיננסי מתנגד לכך שהלקוח, מר ולדימיר ברוסילובסקי, ניצול שואה ובני משפחתו יחשפו לזהותו של האדם אשר הוציא את הממון.
אכן, ישנן עובדות זועקות לשמיים – הכסף נמשך בכספומט של הבנק, והמוסד הבנקאי כמעט בא בעימות עם המשפחה ובפועל מסרב להעניק לבני משפחתו של ניצול השואה פרטים אודות הסניף ממנו נמשך הסכום.
יש לציין כי בכל כספומט מותקנת מצלמת מעקב, בכל סניף קיימת מערכת צילום, אולם מסיבה בלתי ברורה המוסד הבנקאי מאריך את התהליך ופשוט מסרב למסור מידע אודות הכספומט ולחשוף את תיעוד המצלמות, מסרב להפגין נדיבות ולהושיט יד לעזרה, כך לפי עדות משפחתו של ולדימיר ברוסילובסקי.
קיימת תחושה תמוהה ומטרידה כי בנק לאומי לכאורה מתמהמה ומושך את העניין, במטרה שתיעוד המצלמות יאבד לבלי שוב, שמא תצליח המשפחה לגלות את זהותו של נהג המונית והזיקה שלו לרשת העבריינית ושאר נסיבות הפרשה המחפירה, מסרה משפחה ל"מעקב".
עובדה שאינה מן השמועות: אנו במערכת "מעקב" פנינו לבנק לאומי, אך אף לנו סירבו להעניק מידע בנוגע למכשיר הכספומט ולמערכות הצילום – יש להדגיש כי לא ביקשנו נתונים רגישים כגון מספר חשבון, 4 ספרות של הקודים הסודיים, מספרי תעודות זהות; העברנו פרטי המקרה אך נתקלנו בסירוב מוחלט – ובכך מתחזקת טענתה של המשפחה. לבנק לאומי ישנה סיבה להימנע ממסירת פרטים אודות הכספומט וכדומה – מהו האינטרס העומד מאחורי זאת? אולי נדע בעתיד.
ביום שבו נוכלים, תחת התחזות ומרמה, סוג של שדדו את ניצול השואה, הוגשה תלונה במשטרה, והובטחה חקירה ממשטרת ישראל בעניין.
במה שעשוי להתברר כפריצת דרך משמעותית בתיק, חקירתנו העלתה כי מצלמות אבטחה נמצאות הן בבניין של ברוסילובסקי והן ברחובות הסמוכים. עיריית נוף הגליל אישרה לצוות שלנו כי היא תספק את כל צילומי האבטחה הרלוונטיים למשטרה לאחר קבלת בקשה רשמית.
קיימנו שיחה טלפונית עם דוברות עיריית נוף הגליל ולהלן המידע הרשמי שנמסר לנו:
• עיריית נוף הגליל מעבירה את כלל חומרי התיעוד ממצלמות האבטחה הנוגעים לאירועים פליליים לידי משטרת ישראל, וזאת כאשר מתקבלת בקשה רשמית מהמשטרה.
• תנאי מקדים להעברת חומרי התיעוד הינו הגשת תלונה רשמית במשטרת ישראל על ידי הנפגע כנגד החשודים.
• עיריית נוף הגליל אינה מוסרת צילומים לאנשים פרטיים אלא רק למשטרה.
• כאשר מגיע חוקר משטרה מוסמך, העירייה מוסרת למשטרה את כל החומר הרלוונטי.
• כאשר נפתחה תלונה במשטרה באופן רשמי והאירוע נחקר על ידי המשטרה, והחוקרים מבקשים את הצילומים, עיריית נוף הגליל תמסור לחוקרים כל חומר אשר המשטרה תדרוש.
בנוסף למסלול החקירה המשטרתית, מערכת "מעקב" שלחה פנייה רשמית הן לבנק לאומי והן לבנק ישראל בנוגע לטיפול במקרה זה ולחולשות האבטחה הנראות לעין שאפשרו את התרמית. הדגשנו במיוחד את החששות לגבי חוסר הנכונות של הבנק לספק מידע שיכול לעזור בזיהוי התוקפים.
הנוכלים לא נתנו דעתם לכך שבמבנה אליו הגיעו מותקנות מצלמות אבטחה, וכן ברחבי הרחוב פרוסים אמצעי תיעוד מצולמים. עיריית נוף הגליל תעביר לרשויות אכיפת החוק את חומרי התיעוד המבוקשים, ולפיכך חשיפת זהות העבריינים הינה עניין של זמן בלבד.
באשר לוולדימיר ברוסילובסקי, הטלטלה הנפשית הנובעת מאירוע זה חורגת הרחק מעבר להיבט החומרי של האובדן הכספי. ניצול שואה אשר חווה את התופת הבלתי נתפסת על בשרו, נאלץ כעת, בערוב ימיו, להתמודד עם ביטוי נוסף של אכזריות אנושית.
"לפושעים האלה אין פחד מהחוק. הם פועלים לאור יום כאילו יש להם הגנה חזקה. מכמיר לב שזה קורה בנוף הגליל, ולניצול שואה", אמרה בת המשפחה.
בנוסף לכך, מערכת "מעקב" הגישה תלונה רשמית לבנק ישראל ולפיקוח על הבנקים (בעניין התנהלות בנק לאומי). מדובר בסוגיה המחייבת בירור מעמיק ויסודי ביותר. זאת מאחר שבסופו של יום, ניצול שואה נפל קורבן לשוד "לאור היום" בסכום המתקרב לשלושים אלף שקלים, בעוד בנק לאומי מסרב להעביר מידע אודות הכספומט ונוקט, לכאורה, בכל האמצעים על מנת להימנע ממתן סיוע לרשויות החקירה.
כאשר חקירתנו ממשיכה, אנו נשארים מחויבים לבחון את כל הזוויות של הסיפור הזה ולתבוע צדק עבור מר ברוסילובסקי וכל קורבן אחר של הפעילות הפלילית הזו.
תגובות:
"שלום דים,
הנושא טופל ישירות מול הלקוח. מפאת סודיות בנקאית אנו מנועים לפרט מעבר לכך".
תגובתה הרשמית של עיריית נוף הגליל פורסמה לעיל.
באשר לנוכלת ויקטוריה, זו חסמה את ערוצי התקשורת עמנו, ולפיכך לא עלה בידינו להשיג את תגובתה.
החקירה נמשכת. דיווח נוסף על ידי צוות "מעקב". חלק מהפרטים הושמטו כדי להגן על פרטיות הקורבן ולהימנע מהתערבות בחקירת המשטרה הפעילה.

בנק ישראל מסר בתאריך 06.03.2025 (עדכון):
"שלום דים אמור,
אנו מודים לך על פנייתך ליחידה לפניות הציבור ולבקרה צרכנית בפיקוח על הבנקים.
אנו מבררים תלונות לאחר שנציבות פניות הציבור בתאגיד הבנקאי הרלוונטי ערכה בירור, בחנה את הטענות והשיבה בכתב.
לפיכך, פנייתך הועברה לנציבות פניות הציבור של בנק לאומי לישראל בע"מ והתשובה תישלח אליך ישירות.
במקרה של חוסר שביעות רצון מתשובת הנציבות, או לחילופין אי קבלת מענה תוך 45 ימים, באפשרותך לפנות אלינו.
בפנייתך אלינו נבקשך לצרף את תשובת הנציבות וכן את התייחסותך לתשובה.
לידיעתך, פרטי נציבות פניות הציבור של התאגיד הבנקאי מפורסמים באתר האינטרנט של התאגיד הבנקאי לצורך בירור פרטים נוספים.
פניה מספר: בעניין של אלינה ברוסלובסקי
תאריך קבלת הפניה: 1.3.2025
בברכה,
אסנת מלמד
היחידה לפניות הציבור ולבקרה צרכנית".