• דים אמור
בימים אלה עולה בתיאטרון ירושלים עיבוד חדשני ומרתק להצגת יחיד של הרומן "חוות החיות" מאת ג'ורג' אורוול. העיבוד החדש, פרי עטו של גיא מסטרסון בתרגומה של ד"ר שרון שתיל, מביא לקדמת הבמה את אחת היצירות הספרותיות המשפיעות של המאה ה-20.
הרומן המקורי, שנכתב כאלגוריה למשטר הקומוניסטי בברית המועצות, זוכה לפרשנות בימתית עכשווית בבימויו של רן ליאל שחף. ההפקה מצליחה להעביר את המסרים העמוקים של היצירה המקורית תוך שימוש באמצעים תיאטרליים מתוחכמים ומוסיקה מקורית מאת אפי שושני.
במרכז ההצגה עומד השחקן ניר מנקי, המציג וירטואוזיות במשחק בגלמו מגוון רחב של דמויות. מנקי מתמרן בין הדמויות השונות בטבעיות מרשימה, כשהוא מעניק לכל אחת מהן קול וזהות ייחודיים. במיוחד בולט המעבר המדויק שלו בין דמותו של נפוליאון החזיר, השליט האכזר והמניפולטיבי, לבין דמותו של בוכסן, החזיר התמים והפשוט.
ההפקה מתמקדת בנושאים אוניברסליים שנשארים רלוונטיים גם כיום: כוחה המשכר של השררה, השפעתה של תעמולה על החברה, והדרך שבה אידיאלים נאצלים יכולים להתעוות תחת לחץ של שחיתות ותאוות בצע. המשפט המפורסם מתוך היצירה, "כל החיות שוות, אך חלק מהחיות שוות יותר", מקבל משמעות מחודשת על הבמה.
העיבוד הבימתי שומר על המהות הסאטירית של היצירה המקורית, תוך שהוא מצליח להעביר את המסר המורכב באמצעות שפה תיאטרלית עשירה. השימוש באמצעים בימתיים מינימליסטיים מדגיש את כישרונו של מנקי ומאפשר לקהל להתמקד בעלילה ובמסרים העמוקים של היצירה.
המוסיקה המקורית של אפי שושני משתלבת היטב בהפקה ותורמת לאווירה הכללית, מעצימה את הרגעים הדרמטיים ומלווה את המעברים בין הסצנות השונות. הלחנים מצליחים לשקף את המתח העולה בעלילה ואת השינויים המתרחשים בחווה.
חדשנותה של ההפקה מתבטאת באופן שבו היא מצליחה להמחיש את טשטוש הגבולות בין האנושי לחייתי, נושא מרכזי ביצירה המקורית. הבחירה להציג את היצירה כהצגת יחיד מדגישה את האוניברסליות של המסר ואת היכולת של אדם אחד לשקף חברה שלמה על מורכבויותיה.
לאחר כל הצגה מתקיים מפגש מיוחד עם השחקן והבמאי, המאפשר לקהל להציץ מאחורי הקלעים של היצירה ולהבין טוב יותר את תהליך העבודה על ההפקה המאתגרת. מפגש זה מוסיף נדבך נוסף לחוויה התיאטרלית ומאפשר דיאלוג פתוח בין היוצרים לקהל.
ההפקה מדגימה כיצד הצגת יחיד יכולה להיות עשירה ורבת-רבדים, תוך שמירה על הרלוונטיות של היצירה המקורית לימינו. העיבוד החדש מצליח להעביר את המסרים החברתיים והפוליטיים של אורוול באופן שמהדהד גם בקרב קהל בן זמננו.
"חוות החיות" בתיאטרון ירושלים מוכיחה שכוחה של יצירת מופת אינו דועך עם השנים, ושבאמצעות עיבוד רגיש ומושכל ניתן להעניק לה פרשנות עכשווית ורעננה. ההצגה מזמינה את הצופים למסע תיאטרלי מרתק, המשלב בין אמנות משחק וירטואוזית לבין מסרים חברתיים עמוקים.
• 08.01.2025, רביעי, 20:30, אולם עוזי וכסלר – לחץ כאן
נ.ב
צוות "מעקב" צפה בהצגת היחיד "חוות החיות" והתרשם עמוקות מהעיבוד החדשני של הקלאסיקה הנצחית מאת ג'ורג' אורוול. ההצגה, בעיבודו של גיא מסטרסון ובבימויו של רן ליאל שחף, מציגה בכישרון רב כיצד חבורת חזירים משתלטת על החווה והופכת למשטר מושחת. בכיכובו המרשים של השחקן ניר מנקי, שמגלם בווירטואוזיות מספר דמויות מרכזיות, מצליחה ההצגה להעביר את המסר החברתי-פוליטי החשוב באופן מבריק ורלוונטי לימינו.