אקטואליה, דעות

ירון ברלד נחשף: בין ברכות אישיות לקמפיין פרסומי מפוקפק

ירון ברלד, קומיקאי ישראלי מוכר ואהוב. ברלד, הידוע בזכות הופעותיו ב"ארץ נהדרת", שם הוא מגלם דמויות מפורסמות כמו מישל טרוני, ישראל כ"ץ, קים ג'ונג און ועוד, נקלע למצב מורכב שמעלה שאלות אתיות קשות.
Simple Colourful Before and After Color Grade (2)

DIM AMORדים אמור 

לאחרונה, פרסם ברלד ברשתות החברתיות הצעה לשירותי ברכה אישיים בתשלום. בפוסט שהועלה לחשבון האינסטגרם Yaron Berlad, המונה עשרות אלפי עוקבים, כתב הקומיקאי: "ברלד לסרטון ברכה אישית. ימיי הולדת. להזמנות רק בהודעות בווצאפ 052-6421550. וגם פרסומת לעסק שלך במחיר מדהים". יוזמה זו, הנחשבת לגיטימית ומקובלת בקרב סלבריטאים רבים, לא עוררה גלים מיוחדים.
22222
צילום מתוך עמוד האינסטגרם Yaron Berlad, תוכן ע"פ סעיף 27א'
Ministry_of_Agriculture_and_Rural_Development.svg
צילום מתוך עמוד האינסטגרם Yaron Berlad, תוכן ע"פ סעיף 27א'

צילום מתוך עמוד האינסטגרם Yaron Berlad, תוכן ע"פ סעיף 27א'

photo_5848308348666103737_y
מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'

אולם, במקביל ליוזמה התמימה לכאורה, החלו להתגלגל ברשת סרטונים מטרידים.

בקבוצות טלגרם המזוהות עם מכירת סמים, הופץ סרטון שבו נראה אדם הדומה מאוד לברלד כשהוא מפרסם משקה מיץ גת. חשוב לציין כי מאז שנת 2020, משקה זה נאסר לשימוש בישראל ונחשב לסם לכל דבר ועניין.

1212
מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'
01 (2)
מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'

בסרטון הנדון, נשמע קול הדומה מאוד לקולו של ברלד אומר: "זה מיץ גת הכי שווה שאכלתי", ביטוי המקובל בעגה של צרכני סמים. מיד לאחר מכן, ככל הנראה בניסיון לתקן את הפליטה המרשיעה, המילה "אכלתי" הוחלפה ב"שתיתי".

מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'

צוות שלנו ניסה ליצור קשר עם הגורמים האחראים להפצת הסרטון בקבוצות הטלגרם. למרות שלא ניתן היה להשיג מספר טלפון או פרטי קשר ישירים, הצלחנו להתכתב עם אחד העבריינים המעורבים. בתשובה לשאלתנו על השפעות המשקה, קיבלנו את התשובה הבאה: "אופוריה, ממריץ, מעלה מצב רוח, מעלה חשק מיני ועוד".

photo_5848308348666103819_y
החשבון אשר נקשר לרכישת משקה "מיץ גת", מפרסם מודעות בקבוצת הטלגרם הנושאת את השם "הכרויות תל אביב מיץ גת".

photo_5848308348666103820_y

מצב זה מעלה שאלות קשות לגבי מעורבותו של ברלד בפרסום מוצר לא חוקי. האם מדובר בשימוש לא מורשה בדמותו של הקומיקאי? האם ברלד עצמו מעורב בפרסום זה? ומה ההשלכות האפשריות על הקריירה שלו ועל הציבור הרחב?

השפעתם של סלבריטאים על הציבור, במיוחד על צעירים, היא עצומה. פרסום כזה, בין אם הוא אמיתי או מזויף, יכול להוביל לתוצאות הרסניות.

מוכרי מיץ גת מסרו את עלויות: "עלות ליטר באיסוף 130 ש"ח, 2 ליטר באיסוף 250 ש"ח. 3 נקודות איסוף: נתניה / נס ציונה / חדרה. משלוח בתוספת 50 ש"ח". בנוסף, נטען כי החומר גורם ל"אופוריה, ממריץ, מעלה מצב רוח, מעלה חשק מיני ועוד".

ניסיונותינו ליצור קשר עם ירון ברלד לקבלת תגובתו לא צלחו. התקשרנו למספר הטלפון המופיע בעמוד האינסטגרם Yaron Berlad, אך השיחה נותקה ומספרנו נחסם. גם פנייה בהודעה פרטית בווצאפ, בה פירטנו את הממצאים ושאלנו לתגובתו, הובילה לחסימה.

22222

התנהלות זו מעלה שאלות רבות. האם אכן מדובר בירון ברלד עצמו בסרטון? האם הוא מודע לכך שדמותו משמשת לפרסום חומרים מסוכנים? ומדוע הוא בוחר להתעלם ולחסום פניות בנושא במקום להגיב ולהבהיר את עמדתו?

שאלה נוספת שעולה מהפרשה היא כיצד ייתכן שקבוצות טלגרם המוכרות סמים באופן גלוי ממשיכות לפעול ללא הפרעה. אם צוות תחקיר עיתונאי הצליח לאתר בקלות יחסית את הקבוצות הללו, מדוע המשטרה אינה פועלת לסגירתן?

באשר לירון ברלד, הבחנו בדמיון מפתיע בין הופעותיו ברשת החברתית "אינסטגרם" לבין מסעות פרסום למשקה הגת ברשת "טלגרם". הקול והחזות הדומים מעוררים חשד כי אותו אדם מעורב בקידום המשקה האסור.

צילום מתוך עמוד האינסטגרם Yaron Berlad, תוכן ע"פ סעיף 27א'

בגלל ש"מיץ גת" היה משקה חוקי לחלוטין, ורק לאחר שנת 2020 נכנס לגדר המשקאות האסורים, בדקנו תצלומים של האיש ירון ברלד טרם שנת 2020, שכן מראהו היה שונה לחלוטין באותה עת. לפיכך, ניתן לטעון כי קרוב לוודאי שהתצלום המכיל "המלצה" לצרוך את "מיץ הגת" צולם בעת האחרונה.
logo-1
צילום מסך מערכת TMI, צילום (2019): רפי דלויה, תוכן ע"פ סעיף 27א'

מסורת עתיקה הופכת לסם מסוכן בעידן הדיגיטלי

בשנים האחרונות, תופעה מדאיגה מתפשטת ברשתות החברתיות הישראליות: מכירה והפצה של מיץ גת, חומר שהוכנס לרשימת הסמים האסורים לפני מספר שנים. התופעה, שהתפתחה מסורת תרבותית עתיקה למסחר בלתי חוקי, מעלה שאלות נוקבות לגבי בריאות הציבור, אכיפת החוק, ותפקידן של הרשתות החברתיות בהפצת חומרים מסוכנים.

israel-nature
צילום מסך N12, תוכן ע"פ סעיף 27א'

מיץ גת, המופק מעלי צמח הגת, היה במשך שנים חלק בלתי נפרד מהתרבות הישראלית. ניתן היה למצוא אותו בחתונות, מקומות בילוי ואפילו בקיוסקים שכונתיים. אולם, ההחלטה להכניס את מיץ הגת לפקודת הסמים המסוכנים שינתה את המצב מן הקצה אל הקצה. הסיבה להחלטה זו נעוצה בעובדה כי במהלך הפקת המיץ מופרשים מהגת חומרים שהוגדרו כמסוכנים ואסורים לשימוש.

עם כניסת האיסור לתוקף, התפתחה במהירות תעשייה שלמה של ייצור ומכירה בלתי חוקיים של מיץ גת. הפלטפורמה העיקרית למסחר זה הפכה להיות הרשת, עם קבוצות סגורות בפייסבוק וטלגרם המשמשות כזירות מסחר וירטואליות. המוכרים, הפועלים בשוק השחור, משתמשים בטקטיקות שיווק אגרסיביות, כולל שימוש בידוענים ומשפיעני רשת לקידום המוצר.

המוכרים מציגים את מיץ הגת כפתרון קסם למגוון בעיות בריאותיות. הם טוענים כי המשקה משפר ריכוז, מסייע בטיפול בסוכרת ואף מדכא תיאבון. אולם, מומחים רפואיים מזהירים מפני הסכנות הטמונות בשימוש במיץ גת. ד"ר ברקוביץ', בראיון ל-N12, הדגיש את הסיכונים: "הם מוכרים את מיץ גת בשביל בעיות רפואיות, אך בסופו של דבר הם מתאשפזים בבתי חולים עם הזיות, פרנויות ודופק מהיר". הוא הוסיף כי "הספיגה של המיץ הרבה יותר מהירה ולכן גם תופעות הלוואי שלו הרבה יותר מהירות – כאבי בטן, הזיות, שלשולים, ורעידות בידיים כמו שגורם שימוש בקוקאין".

מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'

צילום ראשי:

צילום מתוך עמוד האינסטגרם Yaron Berlad, תוכן ע"פ סעיף 27א'

מתוך הטלגרם "הכרויות ת"א מיץ גת", תוכן ע"פ סעיף 27א'

ממשטרת ישראל טרם נמסרה התגובה