השינוי, שהודיע עליו עידן עבודי, ראש תחום אנרגיה ודלקים במשרד התחבורה, צפוי להוביל לעלייה ניכרת במחירי הרכבים בשוק הישראלי.
נוסחת החישוב החדשה למס הקנייה, אשר תפורסם בשבוע הבא, צפויה להחמיר את הקריטריונים לקביעת רמת הזיהום של כלי הרכב. כתוצאה מכך, רכבים רבים, ובמיוחד מכוניות קטנות והיברידיות, עלולים להיות מסווגים בקבוצות זיהום גבוהות יותר, מה שיוביל לעלייה במס הקנייה עליהם.
כיום, רכבים פולטי מזהמים כגון היברידיים ופלאג-אין היברידיים נושאים מס קנייה בשיעור של 83%, בעוד רכבים חשמליים נהנים ממס מופחת. עם זאת, התוכנית החדשה צפויה להעלות את שיעור המס גם על רכבים חשמליים, כחלק מהשינוי הכולל בנוסחת החישוב.
מערכת המיסוי הנוכחית מבוססת על סיווג כלי הרכב לקבוצות זיהום בסולם שבין 1 ל-15, כאשר קבוצה 1 מקבלת זיכוי מלא של 16,000 שקל, וקבוצה 15 אינה זכאית לזיכוי כלל. הסיווג נקבע על פי רמות הפליטה של מזהמים שונים, כולל פחמן דו-חמצני ופחמימנים.
ההערכות הראשוניות מצביעות על כך שהשינוי עלול להוביל לעלייה של לפחות 2,000 שקל במחירי המכוניות הקטנות וההיברידיות, זאת במידה שיבואני הרכב לא יספגו את ההתייקרות בעצמם. השפעת השינוי צפויה להיות משמעותית במיוחד עבור דגמים אלה, שמחיריהם עלולים לעלות באופן ניכר.
השינוי הצפוי במדיניות המיסוי משקף מגמה רחבה יותר של התאמת מערכת המס לשינויים בשוק הרכב ולמדיניות הסביבתית. עם זאת, הוא מעורר שאלות לגבי ההשפעה על נגישות הרכבים לצרכנים ועל המאמצים לעודד מעבר לתחבורה ירוקה יותר.
השינוי עלול להשפיע על מגמות הרכישה בשוק הישראלי, כאשר צרכנים עשויים לשקול מחדש את בחירותיהם בין סוגי הרכבים השונים. במקביל, יבואני הרכב נערכים להתמודד עם השינוי הצפוי, תוך בחינת האפשרויות להתאמת מחירי הרכבים ומדיניות השיווק שלהם.
משרד התחבורה טרם פרסם את הפרטים המלאים של נוסחת החישוב החדשה, והענף כולו ממתין לפרסום הרשמי בשבוע הבא. צפוי כי לאחר הפרסום, יתקיים דיון ציבורי נרחב על ההשלכות של השינוי על שוק הרכב הישראלי ועל הצרכנים.